Tematyka praw ludzkich przez Jana XXIII w szerszym zakresie została podjęta i omówiona w wydanej w Wielki Czwartek, 11 kwietnia 1963r. w ostatnim roku tego pięcioletniego pontyfikatu, encyklice „Pacem in terris".
Traktat papieża Roncalliego o prawach człowieka otwiera potwierdzenie ich podstawy. Jan XXIII stwierdza, że każdy człowiek jest osobą, to znaczy istota obdarzoną rozumem i wolną wolą. Te przymioty człowieka implikują prawa i obowiązki wynikające bezpośrednio i równocześnie z tej jego natury. Godność osoby ludzkiej doznała ponadto wzmocnienia poprzez odkupienie. Katalog praw człowieka jest obszerny. 1/ Prawo do życia oraz do godnego człowieka poziomu życia. Człowiek posiada prawo do życia, do nienaruszalności ciała, do posiadania środków potrzebnych do zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu życia, tj. żywności, odzieży, mieszkania, wypoczynku, opieki zdrowotnej oraz niezbędnych świadczeń ze strony władz na rzecz jednostek (zabezpieczenia społecznego w wypadku choroby, niezdolności do pracy, owdowienia, starości, bezrobocia oraz niezawinionego pozbawienia środków niezbędnych do życia). 2/Prawo do korzystania z wartości moralnych i kulturalnych. W grupie tej Jan XXIII zawarł prawo do należnego człowiekowi szacunku, do posiadania dobrej opinii, do wolności w poszukiwaniu prawdy oraz - przy zachowaniu porządku moralnego i dobra ogółu - do wypowiadania się i rozpowszechniania swych poglądów oraz swobodnej twórczości artystycznej. Znalazło się tu też prawo do otrzymywania prawdziwych informacji o wydarzeniach życia publicznego. Każdy człowiek ma prawo do korzystania z rozwoju wiedzy, tj. do otrzymywania różnych stopni wykształcenia. Zdobyte wykształcenie wyższe powinno być przepustką do obejmowania urzędów i stanowisk. 3/ Prawa do oddawania czci Bogu zgodnie z wymaganiami prawego sumienia. Tu znalazło się prawo do wyznawania religii prywatnie i publicznie. 4/ Prawo do wolnego wyboru stanu i do swobody życia rodzinnego. Każdemu człowiekowi, kobiecie i mężczyźnie bez różnicy, wolno dokonać wyboru, czy chce przynależeć do stanu duchownego lub zakonnego, czy też założyć rodzinę. Rodzina ma być oparta na dobrowolnie zawartym związku małżeńskim, jedynym i nierozerwalnym. Rodzina powinna być otaczana troską i opieką, tak aby mogła spełniać swoje zadania, tj. „przysparzać" i wychowywać dzieci. 5/ Prawa gospodarcze to przede wszystkim prawo do pracy zarobkowej, podejmowanej swobodnie, odpowiedniej dla danej osoby. Warunki pracy nie powinny hamować rozwoju młodzieży, a kobietom pozwalać na wykonywanie ich małżeńskich i macierzyńskich potrzeb i obowiązków. Prawo do prowadzenia działalności gospodarczej powinno respektować godność pracownika tj. przestrzegać zasad sprawiedliwej płacy, takiej aby zapewniła pracownikowi i jego rodzinie godny poziom życia. W tej grupie praw znalazło się również prawo do własności dóbr osobistych lub środków do ich wytwarzania. 6/ Prawa do zrzeszania się oraz do zgromadzeń, wynikały ze społecznej natury człowieka. Wybór uczestnictwa i formy działań jest wolny i ma służyć uzyskiwaniu jak najlepszych wyników. 7/ Prawo do emigracji oraz imigracji. – obejmuje prawo do pozostawania na obszarze własnego kraju, co oznacza zakaz banicji, jak też prawo do jego opuszczenia, a nawet do zwrócenia się do władz obcego państwa o pomoc w umożliwieniu zamieszkania na jego terytorium. 8/ Prawo do udziału w życiu publicznym przysługuje każdemu i obejmuje również wnoszenie własnego wkładu we wspólne dobro obywateli. 9/ Prawo do ochrony swoich praw to w zasadzie korona wszystkich praw, by nie pozostały one pustą literą. Obrona ta powinna być skuteczna, równa dla wszystkich i zgodna z prawdziwymi zasadami sprawiedliwości. Każdemu z tych praw odpowiadały także i obowiązki.
Nauczanie Jana Pawła II, którego przedmiotem jest ochrona praw ludzkich jest kontynuacją myśli Jana XXIII i rozwijaniem jego dorobku w tym zakresie oraz Pawła VI i nauczania Soboru Watykańskiego II. Papieskie nauczanie o prawach człowieka otwiera Orędzie Jana Pawła II do Sekretarza Generalnego ONZ z okazji 30 rocznicy przyjęcia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (PDPCz) i poprzez Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego wygłoszone dnia 5 października 1995 roku, na Złoty Jubileusz ONZ oraz Przesłanie z okazji 50 rocznicy przyjęcia Karty Praw Człowieka, trwało ono do końca trwającego ponad ćwierć stulecia pontyfikatu. Tematyka praw ludzkich przewija się w wielu homiliach Jana Pawła II, zwłaszcza tych, których przedmiotem były sprawy społeczne, głoszonych czy to w Watykanie, czy też podczas pielgrzymek, w encyklikach, listach, adhortacjach, orędziach oraz okolicznościowych wystąpieniach do przedstawicieli organów międzynarodowej lub kontynentalnej ochrony praw człowieka. Liczba papieskich wystąpień, w których poruszono problematykę praw ludzkich przekracza 300, a zatem nie będzie przesadą stwierdzenie, że przez cały pontyfikat Jana Pawła II nie było miesiąca, w którym nie poruszyłby tego tematu. Nauczanie Jana Pawła II na temat źródeł, istoty i ochrony praw człowieka doczekało się już wielu opracowań naukowych.
W przemówieniu do Kolegium Kardynalskiego 22 grudnia 1979r. Jan Paweł II określił cel prowadzonego z „siłami rządzącymi światem" dialogu. „Z szerokiej perspektywy rzeczywistych możliwości nawiązania przez Kościół konstruktywnego dialogu z siłami rządzącymi światem, odczuwa on potrzebę podniesienia głosu w obronie praw ludzkich." A zatem jedynie to, jedynie obrona praw człowieka była motywem podejmowania przez Kościół Katolicki Jana Pawła II dialogu z „siłami rządzącymi światem". Nie miała to być ingerencja w wewnętrzne sprawy poszczególnych państw, ani też uzurpacja nie należących w kompetencji Kościoła zadań. Kościół nie powinien być włączany w kategorię porządku doczesnego. Jego obowiązkiem jest przybliżanie się „do palących problemów ludzi i narodów", w celu obrony godności człowieka i jego niezbywalnych praw. Obowiązek ten wynikał wyłącznie z motywów religijnych i moralnych.
Aktem papieskim o znaczeniu fundamentalnym był przemówienie wygłoszone na XXXIV Sesji ZO ONZ dnia 2 października 1979r. Było to drugie, w pierwszym roku pontyfikatu wystąpienie Jana Pawła II skierowane do ONZ i tak jak pierwsze za punkt odniesienia obrało Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Dokumenty te wskazują na charakterystyczny kierunek działania Stolicy Apostolskiej i Jana Pawła II. Kierunek ten, to współdziałanie z ONZ i podtrzymywanie wysiłków mających na celu coraz skuteczniejsze zagwarantowanie pełnej i sprawiedliwej ochrony podstawowych praw i swobód osoby ludzkiej. Sygnalizują też istotny punkt odniesienia współpracy Stolicy Apostolskiej i ONZ. Tym punktem jest przyjęta przez Narody Zjednoczone PDPCz. Jan Paweł II uważał ten dokument jako prawdziwy „słup milowy" na drodze postępu ludzkości, oznakę, iż narody i państwa całego globu zrozumiały, że jeżeli nie mają się wzajemnie napadać i wyniszczać muszą się jednoczyć. PDPCz, postrzegana przez Jana Pawła II jako natchnienie powołania i jednocześnie kamień węgielny samej ONZ, stała się w zasadzie punktem odniesienia w papieskich rozważaniach na temat praw ludzkich. Celem tego aktu prawnego, jak i ONZ – organizacji przez którą został przyjęty, było stworzenie podstawy do stałej rewizji programów, systemów, ustrojów pod jednym, zasadniczym kątem widzenia: pod kątem dobra człowieka – osoby we wspólnocie. Papież dostrzegał istnienie całego systemu międzynarodowej ochrony praw ludzkich, który wraz z PDPCz tworzą różnego rodzaju deklaracje i umowy dotyczące najważniejszych aspektów praw ludzkich, praw dziecka, kobiety, równości pomiędzy rasami, a przede wszystkim pakty praw człowieka: MPPGSiK oraz MPPOiP. Nauczanie Jana Pawła II na temat praw człowieka zawiera rozważania na temat ich źródeł, oraz podstawy filozoficznej i teologicznej tych praw. Godność człowieka to podstawa praw człowieka wspólna dla dokumentów Kościoła jaki i ONZ. Jan Paweł II zwraca uwagę na istnienie tej zbieżności skoro Jan XXIII w encyklice Pacem in Terris stwierdza, że każdy człowiek jest osobą mającą prawa i obowiązki wypływające z jego własnej natury, zaś PDPCz stwierdza, że przyrodzona godność oraz równe i niezbywalne prawa wszystkich członków wspólnoty są podstawą wolności, sprawiedliwości i pokoju świata. Godność człowieka, natura człowieka to podstawa filozoficzna, obok której Jan Paweł II wskazuje na podstawę teologiczną, którą jest Ewangelia. Zaangażowanie papiestwa w obronę praw ludzkich wynika z Ewangelii, gdzie znajduje się najgłębsze wyrażenie godności człowieka i równocześnie wyrażenie najmocniejszego motywu dla wysiłków w kierunku poszanowania tych praw.