Reklama

Jakubowski, Gadecki: Archeolodzy kontra poszukiwacze skarbów. Kolejne starcie

Dopuszczenie do prowadzenia amatorskich poszukiwań zabytków powinno wiązać się z zapewnieniem procedur, które umożliwią realną kontrolę osób prowadzących poszukiwania i ograniczą do minimum zagrożenia.

Publikacja: 17.04.2024 07:33

Jakubowski, Gadecki: Archeolodzy kontra poszukiwacze skarbów. Kolejne starcie

Foto: Adobe Stock

W dniu 20 marca 2024 r. do Sejmu wniesiono poselski projekt ustawy o uchyleniu ustawy z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (druk nr 257). Projekt ten miał pierwotnie na celu usunięcie z polskiego systemu prawnego przepisów, których wejście w życie 1 maja 2024 r. może spowodować ogromne straty w dziedzictwie archeologicznym i martyrologicznym o nieodnawialnym charakterze.

W trakcie prac w Sejmie RP zgłoszono jednak i przyjęto poprawkę, zgodnie z którą projekt ten zamiast uchylać kontrowersyjne zmiany w prawie dotyczącym poszukiwań zabytków, przedłuża czas na ich wprowadzenie o rok (z 1 maja 2024 r. na 1 maja 2025 r.). Zaproponowane roczne vacatio legis zgodnie z deklaracjami posłów ma na celu dać czas na poprawienie przepisów i znalezienie kompromisu pomiędzy archeologami i ekspertami zajmującymi się ochroną dziedzictwa kulturowego a środowiskiem poszukiwaczy – amatorów. Tylko czy taki kompromis jest możliwy, a jeżeli tak, to w jakim stopniu?

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Prawne
Roman Namysłowski: Komu przeszkadza doradzanie samorządom?
Opinie Prawne
Łukasz Guza: Emerytura, nietykalne dobro narodowe
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Chleba nie będzie, będą igrzyska
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: „Szturm na KRS”, czyli wielka awantura o nic
Opinie Prawne
Kalikst Nagel: Centralny Port Komunikacyjny, polonizacja i zmiana myślenia
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama