W polskich prokuraturach powszechną praktyką jest prowadzenie podwójnych akt spraw w postępowaniu przygotowawczym: głównych oraz podręcznych. W tych drugich znajdują się notatki, przemyślenia, uwagi, wnioski, korespondencja itp. dokumenty, wytworzone przez prokuratora prowadzącego sprawę lub kierowane do niego polecenia czy sugestie przełożonych. Z założenia są one przeznaczone do użytku wewnętrznego prokuratury. W przeciwieństwie do akt głównych najczęściej nie są zarejestrowane czy ponumerowane i co do zasady nie są przesyłane do sądu, choć sędzia może się zwrócić o ich przekazanie.
Prawo obywatela do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne gwarantuje art. 61 ust. 1 i 2 konstytucji. Z kolei art. 54 ust. 1 stanowi o wolności wypowiedzi, czyli wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
Konstytucja w jasny i klarowny sposób zapisała uprawnienia obywateli do otrzymywania informacji o działaniach władzy publicznej. Ustawodawca chciał w ten sposób zapewnić sprawne funkcjonowanie wolności obywatelskich w Polsce, bowiem system demokratyczny polega na możliwości dokonywania wyborów. Jednak aby te wybory były racjonalne, obywatele nie mogą być poddawani manipulacji. Tymczasem brak informacji umożliwia manipulację (P. Szustakiewicz, „Prokuratura i Prawo" nr 5/2003). Dostęp do informacji o działaniach instytucji publicznych stanowi konieczny element państwa demokratycznego, umożliwia obywatelom świadome i racjonalne podejmowanie decyzji dotyczących ich udziału w sprawowaniu władzy (P. Sarnecki, „Prawo konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej", Warszawa 1999). Zasady udostępniania informacji publicznej określa ustawa o dostępie do informacji publicznej (DzU z 2001 r., nr 112, poz. 1198; dalej: ustawa).
Zakres podmiotowy ustawy obejmuje z jednej strony podmioty uprawnione do uzyskania informacji publicznej, a z drugiej – zobowiązane do jej udzielenia. Krąg osób uprawnionych został określony w miarę precyzyjnie, a jednocześnie szerzej niż w art. 61 konstytucji. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy prawo to przysługuje bowiem każdemu, a od osoby korzystającej z niego nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 7 kwietnia 2004 r.; II SA/Łd 12/04).
Zwrócić też trzeba uwagę na szczególny status uprawnionego, jakim jest strona postępowania, które zostało zakończone. W postępowaniu przygotowawczym stronami są podejrzany oraz pokrzywdzony. Ich prawo dostępu do akt podręcznych sprawy karnej znajduje dodatkowe uzasadnienie w prawie do obrony. Niekiedy wgląd do tych akt może mieć zasadnicze znaczenie dla zbudowania linii obrony, a odmowa ich udostępnienia może wręcz uniemożliwić oskarżonemu efektywną obronę.