Znaczny procent spraw badanych przez sądy administracyjne odnosi się do zagadnień socjalnych, a więc spraw związanych z decyzjami władczymi organów odmawiających przyznania pomocy finansowej osobom znajdującym się w trudnych warunkach życiowych. Przepisy prawa regulujące tę materię budzą wątpliwości interpretacyjne związane często z niejasnym brzmieniem przepisu, pominięciem legislacyjnym czy brakiem przepisów intertemporalnych (międzyczasowych). Sądy administracyjne są więc zmuszone do skierowania pytania do Trybunału Konstytucyjnego w celu wyeliminowania niekonstytucyjnego przepisu bądź też uzyskania wyroku interpretacyjnego, w którym TK wskazuje na konstytucyjne rozumienie danego przepisu. W ok. 17 proc. pytań skierowanych do TK kwestionowano przepisy prawa regulujące zagadnienia pomocy społecznej.
Złamane zasady
W większości spraw (90 proc.) TK podzielił wątpliwości sądów w następujących sprawach:
- za niezgodne z zasadą równości uznał przepisy uniemożliwiające nabycie prawa do zasiłku stałego obciążonej obowiązkiem alimentacyjnym osobie zdolnej do pracy, niezatrudnionej ze względu na konieczność sprawowania opieki nad innym niż jej dziecko niepełnosprawnym członkiem rodziny (przykłady orzeczeń: www.nsa.gov.pl),
- niezgodny z zasadami sprawiedliwości społecznej oraz równości jest przepis wyłączający z definicji pojęcia "osoby uczącej się" osobę pełnoletnią uczącą się i niepozostającą na utrzymaniu rodziców z tego powodu, że zobowiązali się oni do jej alimentacji w drodze ugody zawartej przed sądem,
- nie da się pogodzić z zasadą sprawiedliwości społecznej oraz konstytucyjnym obowiązkiem udzielania wsparcia przez władze publiczne osobom niepełnosprawnym przepis, który stanowi, że prawo do zasiłku ustala się od miesiąca, w którym wpłynął kompletny wniosek; zasiłek pielęgnacyjny spełnia efektywnie cel, gdy jest przyznawany od daty wskazanej w orzeczeniu o niepełnosprawności,