Zasadniczym przedmiotem sporu w sprawie, w wyniku której Sąd Administracyjny w Gliwicach zwrócił się z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego (TK), był zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości wyrobisk górniczych oraz znajdujących się w nim urządzeń na styku regulacji ustaw: o podatkach i opłatach lokalnych; Prawo budowlane; Prawo geologiczne i górnicze. Jednym ze spornych problemów powstałych w toku sporu między organami podatkowymi a skarżąca spółką było wymagające rozstrzygnięcia pytanie: czy wyrobiska górnicze stanowią budowlę dla celów podatku od nieruchomości i podlegają opodatkowaniu, oraz czy określone obiekty i urządzenia górnicze, zlokalizowane w podziemnym wyrobisku górniczym, wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, są budowlami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (czyli czy są budowlami w rozumieniu art. 2 ust. 21 pkt 3 w związku z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o opłatach lokalnych). Polemika stron dotyczyła sposobu kwalifikacji dla celów podatkowych takich urządzeń jako: urządzenia do doprowadzenia i odprowadzenia wody, przewody sieci energetycznej do napędu urządzeń transportu, urządzenia służące do prowadzenia urabiania kopalin użytecznych, obudowy wyrobiska (podporowe i zmechanizowane) itp.
Próba rozstrzygnięcia
Kwestię opodatkowania wyrobisk górniczych próbowano rozstrzygnąć w toku prac nad nowym prawem geologicznym i górniczym. Uzasadnienie rządowego projektu ustawy wskazywało pierwotnie na zamiar zrezygnowania z opodatkowania podziemnych wyrobisk. W tym celu wprowadzono do ustawy definicję obiektu budowlanego zakładu górniczego. Jest nim znajdujący się poza podziemnym wyrobiskiem górniczym obiekt zakładu górniczego będący obiektem budowlanym w rozumieniu ustawy Prawa budowlanego, służący bezpośrednio do wykonywania działalności regulowanej ustawą w zakresie wydobywania kopalin ze złóż, a w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny wraz z pozostającym w związku technologicznym z wydobyciem kopaliny przygotowaniem wydobytej kopaliny do sprzedaży, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji albo podziemnego składowania odpadów. Definicja ta znalazła się w nowej uchwalonej ustawie, która wejdzie w życie z początkiem przyszłego roku. W toku prac sejmowych usunięto z projektu ustawy postanowienie mówiące wprost, iż podziemne wyrobiska górnicze oraz znajdujące się w nich instalacje i urządzenia nie są budowlami ani też urządzeniami budowlanymi w rozumieniu Prawa budowlanego.
Taki przebieg prac legislacyjnych i ich wynik sprawiły, że kwestia objęcia podatkiem od nieruchomości wyrobisk górniczych mogłaby nadal wzbudzać wątpliwości po wejściu w życie nowej ustawy (niezależnie od wątpliwości co do sposobu, w jaki powinny zostać rozstrzygnięte postępowania rozpoczęte w czasie obowiązywania obecnej ustawy). Ustawa nie przesądza bowiem ostatecznie, jak klasyfikować obiekty, które znajdują się w wyrobisku i jednocześnie wyczerpują definicję budowli w rozumieniu prawa budowlanego.
W swoim orzecznictwie TK konsekwentnie stał na stanowisku, że przepisy prawa podatkowego powinna cechować szczególna precyzja. Tekst ustawy podatkowej powinien być dla adresata obiektywnie zrozumiały i nie pozostawiać wątpliwości interpretacyjnych. W państwie prawa podatnik ma uzasadnione prawo do oczekiwania, że spoczywają na nim jedynie takie obowiązki, jakie bezpośrednio wynikają z tekstu ustawy. Stąd też wynika szereg innych poglądów TK: zakaz rozszerzającej interpretacji przepisów podatkowych czy zakaz dokonywania wykładni na niekorzyść podatnika itp. TK nigdy nie kwestionował prawa parlamentu do nakładania ciężarów podatkowych. Kształtowanie dochodów i wydatków państwa jest bowiem wyłączną domeną ustawodawcy. Jednak uchwalanie przepisów podatkowych wymaga szczególnej starannej techniki legislacyjnej. Przepisy podatkowe powinny być więc czytelne i zrozumiałe dla adresatów. Stanowienie niejasnych i wieloznacznych przepisów podatkowych jest zaś w ocenie TK naruszeniem konstytucji. Temu poglądowi dawał on wyraz w licznych orzeczeniach. Wyrok dotyczący opodatkowania wyrobisk wpisuje się w tę linię orzeczniczą.
Przełomowe orzeczenie
TK nie pozbawił mocy obowiązującej skarżonego przepisu, uznając, że nie jest konieczne eliminowanie go z systemu prawa. Uznał przepis za zgodny z konstytucją, ale pod warunkiem odpowiedniego jego rozumienia. Orzekł więc, że art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (ustawa), rozumiany w taki sposób, że nie odnosi się do podziemnych wyrobisk górniczych oraz może odnosić się do obiektów i urządzeń zlokalizowanych w tych wyrobiskach, jest zgodny z konstytucją (wyrok z 13 września 2011 r., P 33/09).