Reforma VAT: szereg korzystnych rozwiązań dla podatników

Rządowy projekt zmian w ustawie w VAT zawiera szereg rozwiązań korzystnych dla podatników – pisze doradca podatkowy Roman Namysłowski

Publikacja: 25.10.2012 09:12

Roman Namysłowski

Roman Namysłowski

Foto: archiwum prywatne

Red

Zmianą, której potrzeba wprowadzenia wzbudza największe kontrowersje, jest rezygnacja ze znanych od blisko 20 lat zasad powstawania obowiązku podatkowego. Ministerstwo Finansów proponuje nie tylko rezygnację z większości wyjątków od reguły ogólnej, ale również zmianę samej zasady ogólnej. Obowiązek podatkowy miałby powstawać z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.

Co z wyjątkami

Dokonując oceny tego kroku, warto pamiętać, że funkcjonująca obecnie duża liczba wyjątków była przez lata krytykowana przez podatników. Część tych przepisów pozostaje niezgodna z prawem UE.  Z drugiej strony trzeba przyznać, że obowiązujące obecnie wyjątki odzwierciedlają specyfikę rozliczeń niektórych grup podmiotów (np. dokonujących dostawy energii). Masowość transakcji i zaawansowanie technologiczne powodują wątpliwości, czy po zmianach podmioty te będą miały pewność, że kwota deklarowanego podatku VAT określana jest w prawidłowy sposób.

Drugą zmianą, równie gorąco dyskutowaną, są przepisy dotyczące podstawy opodatkowania i rezygnacja z dobrze znanego terminu „obrót". Prawodawca proponuje, za dyrektywą VAT, aby podstawą opodatkowania było wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub taką, którą dokonujący dostawy towarów, lub usługodawca, ma otrzymać.

Zmiany te są częściowo konsekwencją niedawnych sporów. Pierwszy z nich dotyczył refakturowania m.in. usług ubezpieczenia przez firmy leasingowe. Jednym z argumentów podnoszonych przez podatników w tym sporze była właśnie niezgodność polskich przepisów z dyrektywą VAT i brak przepisu zobowiązującego do zwiększenia podstawy opodatkowania o dodatkowe koszty, m.in. koszty ubezpieczenia, jeżeli są pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę. Zmiana przepisów nie oznacza automatycznie, że refaktura kosztów ubezpieczenia czy mediów od tego momentu powinna stanowić element kosztowy usług leasingu i być opodatkowana stawką podstawową. Musimy poczekać na rozstrzygnięcie TSUE w tym zakresie.

Drugim wątkiem w dyskusji o podstawie opodatkowania jest kwestia potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Prawodawca próbuje odzwierciedlić myśl zawartą w rozstrzygnięciu TSUE w polskiej sprawie (C-588/10). Zaproponowane brzmienie może nie jest do końca szczęśliwe i wymaga  zmian, ale po ich wprowadzeniu podatnicy będą mogli korygować obrót, nawet jeżeli, z przyczyn niezależnych od nich, nie uzyskali potwierdzenia odbioru faktury.

Ostatnią fundamentalną zmianą, która zrywa z dotychczasowymi przyzwyczajeniami podatników, jest moment nabycia prawa do odliczenia. Proponuje się, żeby prawo to powstawało w momencie, w którym powstaje obowiązek podatkowy, ale skorzystanie z tego prawa było w dalszym ciągu uzależnione od posiadania faktury. Zmiana ta, zgodna z dyrektywą, pozwala zachować symetrię pomiędzy zapłatą podatku przez sprzedawcę lub usługodawcę a odliczeniem przez nabywcę lub usługobiorcę. Dzisiaj ta symetria w niektórych przypadkach ulega zaburzeniu.

Wątpliwości budzi propozycja uzależnienia odliczenia VAT z tytułu WNT od posiadania faktury. W praktyce oznacza to czasowy rozjazd pomiędzy deklarowaniem podatku należnego a odliczeniem podatku naliczonego z tytułu transakcji, które do tej pory były całkowicie neutralne. W praktyce nabywca towarów otrzymuje faktury znacznie później niż towar, co oznacza konieczność finansowania podatku VAT oraz znaczny wzrost obciążenia administracyjnego związanego z korektami deklaracji.

Korzystne zmiany

Warto je w skrócie omówić.

1. Definicja podatnika. Odwołanie się w definicji podatnika do  czynności wykonywanych jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy doprowadził do trwającego wiele lat sporu dotyczącego zasad opodatkowania zbycia działek przez osobę fizyczną. Spór oparł się aż o TSUE, którego wyrok podważył zgodność polskich przepisów z prawem UE. MF proponuje wykreślenie wątpliwego fragmentu.

2. Transakcje wewnątrzwspólnotowe. Obecne limity czasowe, np. 90 dni czy 24 miesiące, jako warunki wyłączenia z opodatkowania przemieszczania towarów pomiędzy krajami UE nie znajdują żadnego uzasadnienia w świetle przepisów dyrektywy VAT. Ich wykreślenie będzie niewątpliwie korzystne dla podatników, gdyż likwiduje przepisy, które zmuszały podatników do wykonywania sztucznych działań w celu zachowania praw wynikających wprost z dyrektywy VAT.

3. Ograniczenia prawa do odliczenia. Powoli, acz systematycznie i w dobrym kierunku, prawodawca porządkuje ograniczenia prawa do odliczenia. Różnica w kwocie podatku na oryginale i kopii faktury czy też wystawienie więcej niż jednej faktury nie będą oznaczały automatycznego pozbawienia nabywcy lub usługobiorcy prawa do odliczenia.

4. Zasady rozliczania zaliczek w eksporcie. Dzisiejsze przepisy dotyczące zasad opodatkowania zaliczek w eksporcie są wadliwe i niezgodne z prawem UE. Z tego względu z zadowoleniem należy przyjąć podjętą przez MF próbę uregulowania tej kwestii. Oczywiście nie oznacza to, że przepis jest już zupełny, ale niewątpliwie jest to duży krok w kierunku takiego jego sformułowania.

5. Zmiany w fakturach. Nowelizacja dotyczy też zmian w zakresie fakturowania. Zmianą, która z całą pewnością powinna ucieszyć podatników, jest uproszczenie zasad przenoszenia obowiązku wystawiania faktur na nabywców towarów lub usług oraz uzupełnienie tych przepisów o możliwość wystawiania faktur w imieniu i na rzecz podatnika przez podmiot trzeci. Poza tym znikną faktury wewnętrzne, które swego czasu napsuły wiele krwi podatnikom.

Zmianę terminu wystawienia faktury również należy uznać za dobrą. Możliwość wystawiania faktur do 15. dnia kolejnego miesiąca oznacza, że podatnik będzie mógł jedną fakturą dokumentować dostawy dokonane w całym okresie rozliczeniowym. Przedstawione przykłady nie oznaczają, że ustawa jest idealna. Ustawodawca mógł się pokusić o dalej idące zmiany, jak chociażby wprowadzenie grup podatkowych na gruncie podatku VAT czy zliberalizowanie tzw. ulgi na złe długi. Wierzę jednak, że i na to przyjdzie czas. Natomiast zaproponowaną przez MF nowelizację ustawy o VAT należy ocenić pozytywnie, jednocześnie wskazując na potrzebę rozważnej reakcji na głosy podatników, szczególnie te dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego czy zasad rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Autor jest doradcą podatkowym w dziale podatkowym Ernst & Young

Zmianą, której potrzeba wprowadzenia wzbudza największe kontrowersje, jest rezygnacja ze znanych od blisko 20 lat zasad powstawania obowiązku podatkowego. Ministerstwo Finansów proponuje nie tylko rezygnację z większości wyjątków od reguły ogólnej, ale również zmianę samej zasady ogólnej. Obowiązek podatkowy miałby powstawać z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.

Co z wyjątkami

Pozostało 94% artykułu
Opinie Prawne
Mirosław Wróblewski: Ochrona prywatności i danych osobowych jako prawo człowieka
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Święczkowski nie zmieni TK, ale będzie bardziej subtelny niż Przyłębska
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Biznes umie liczyć, niech liczy na siebie
Opinie Prawne
Michał Romanowski: Opcja zerowa wobec neosędziów to początek końca wartości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Komisja Wenecka broni sędziów Trybunału Konstytucyjnego