Zmianą, której potrzeba wprowadzenia wzbudza największe kontrowersje, jest rezygnacja ze znanych od blisko 20 lat zasad powstawania obowiązku podatkowego. Ministerstwo Finansów proponuje nie tylko rezygnację z większości wyjątków od reguły ogólnej, ale również zmianę samej zasady ogólnej. Obowiązek podatkowy miałby powstawać z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi.
Co z wyjątkami
Dokonując oceny tego kroku, warto pamiętać, że funkcjonująca obecnie duża liczba wyjątków była przez lata krytykowana przez podatników. Część tych przepisów pozostaje niezgodna z prawem UE. Z drugiej strony trzeba przyznać, że obowiązujące obecnie wyjątki odzwierciedlają specyfikę rozliczeń niektórych grup podmiotów (np. dokonujących dostawy energii). Masowość transakcji i zaawansowanie technologiczne powodują wątpliwości, czy po zmianach podmioty te będą miały pewność, że kwota deklarowanego podatku VAT określana jest w prawidłowy sposób.
Drugą zmianą, równie gorąco dyskutowaną, są przepisy dotyczące podstawy opodatkowania i rezygnacja z dobrze znanego terminu „obrót". Prawodawca proponuje, za dyrektywą VAT, aby podstawą opodatkowania było wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub taką, którą dokonujący dostawy towarów, lub usługodawca, ma otrzymać.
Zmiany te są częściowo konsekwencją niedawnych sporów. Pierwszy z nich dotyczył refakturowania m.in. usług ubezpieczenia przez firmy leasingowe. Jednym z argumentów podnoszonych przez podatników w tym sporze była właśnie niezgodność polskich przepisów z dyrektywą VAT i brak przepisu zobowiązującego do zwiększenia podstawy opodatkowania o dodatkowe koszty, m.in. koszty ubezpieczenia, jeżeli są pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę. Zmiana przepisów nie oznacza automatycznie, że refaktura kosztów ubezpieczenia czy mediów od tego momentu powinna stanowić element kosztowy usług leasingu i być opodatkowana stawką podstawową. Musimy poczekać na rozstrzygnięcie TSUE w tym zakresie.
Drugim wątkiem w dyskusji o podstawie opodatkowania jest kwestia potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Prawodawca próbuje odzwierciedlić myśl zawartą w rozstrzygnięciu TSUE w polskiej sprawie (C-588/10). Zaproponowane brzmienie może nie jest do końca szczęśliwe i wymaga zmian, ale po ich wprowadzeniu podatnicy będą mogli korygować obrót, nawet jeżeli, z przyczyn niezależnych od nich, nie uzyskali potwierdzenia odbioru faktury.