Dokonane w tym roku liczne zmiany w prawie podatkowym spowodowały, że pracownicy organów podatkowych interpretują znowelizowane przepisy na łamach prasy, a niekiedy prowadzą również szkolenia i konferencje. Niemniej problem, który zaakcentowałam w tytule, wywołuje kontrowersje już od wielu lat, i to niezależnie od stopnia zubożenia społeczeństwa, a nawet rozwarstwienia wysokości zarobków samych urzędników. Podejmowanie dodatkowych czynności zarobkowych przez pracowników skarbówki odbija się w mediach negatywnym echem od dawna, pod rządami kolejnych partii politycznych, zarówno w okresie lepszej koniunktury, jak i spowolnienia gospodarczego. Nie muszę chyba dodawać, że z tym ostatnim zjawiskiem wiąże się finansowa „beznadzieja" w płacach znacznej części urzędników.
Analizując ten drażliwy temat, należy rozdzielić dwa aspekty: prawny i etyczny. Konstytucja gwarantuje wolność wykonywania zawodu. Biorąc natomiast pod uwagę sygnalizowaną przez różnych publicystów moralną dwuznaczność dodatkowych czynności zarobkowych, można powiedzieć, że „urzędnik urzędnikowi nierówny".
W świetle prawa
Wykonywanie przez urzędników skarbowych dodatkowych czynności zarobkowych jest dopuszczalne w świetle Konstytucji RP. Artykuł 65 ustawy zasadniczej stanowi bowiem, że „Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Wyjątki określa ustawa". W licznych orzeczeniach i komentarzach podkreśla się, iż sfera wolności obywatelskich wynikająca z ww. przepisu może być ograniczona jedynie wyjątkowo i wyłącznie w formie ustawowej, innymi słowy: istnieje bezwzględny zakaz wprowadzania ograniczeń w inny sposób, niż w drodze ustawy. Kwestię wolności obywatelskich wynikających z powołanej normy konstytucyjnej poruszyła m.in. Naczelna Rada Adwokacka w skierowanym do Trybunału Konstytucyjnego wniosku o stwierdzenie niezgodności z konstytucją art. 236 ust. 1 i 3 ustawy – Prawo własności przemysłowej (wniosek przyjęty przez prezydium NRA na posiedzeniu 19 czerwca 2001 r.). W ocenie NRA „wynikająca z konstytucji »wolność wyboru i wykonywania zawodu-« polega zarówno na tym, że każdy może wykonywać wybrany przez siebie zawód, jak i na tym, że wolnością tą objęty jest również sposób i zakres jego wykonywania. W tych przypadkach, gdy wolność ta jest ustawowo ograniczona (art. 65 ust. 1 zd. 2 Konstytucji RP) – ograniczenie to musi być konieczne".
Piętnowanie rażących zachowań powinno następować w ramach konsekwencji służbowych, zgodnie z kodeksem pracy
Pracownicy administracji skarbowej, z reguły prawnicy, ekonomiści oraz absolwenci studiów z zakresu finansów publicznych nie piszą artykułów dotyczących np. farmacji lub o tematyce podróżniczej. Poruszając w swoich publikacjach i na prowadzonych wykładach zagadnienia z zakresu prawa podatkowego, wykonują zawód zgodny z ich wykształceniem. Wymagane przez konstytucję ustawowe ograniczenie zostało przewidziane wyłącznie w przypadku urzędników służby cywilnej, gdyż stosownie do treści art. 80 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej muszą oni uzyskać zgodę dyrektora generalnego na wykonywanie dodatkowych czynności zarobkowych.