Po drugie, nie rozpoznaje się właściwie aksjologii reglamentacji obiegu informacji w spółkach giełdowych. Obowiązki informacyjne dotyczące oznaczonych kategorii informacji wiążą się z rozpoznanym problemem asymetrii informacyjnej między dawcą i biorcą kapitału. Przewaga informacyjna, którą dysponuje biorca kapitału, naraża jego dawcę na straty wywołane podejmowanymi decyzjami inwestycyjnymi. Jednym z podstawowych narzędzi pozwalających minimalizować ryzyko asymetrii informacyjnej jest transparentność informacyjna zarządu spółki giełdowej oraz równy dostęp wszystkich inwestorów do informacji cenotwórczej w tym samym czasie i na takich samych warunkach.
Obowiązki informacyjne spółki giełdowej nie mogą jednak prowadzić do jej paraliżu. To wyjaśnia liczne wyjątki, które dopuszczają lub rozpoznają naturalny fakt uprzywilejowanego dostępu do informacji o spółce, w tym informacji poufnych w rozumieniu art. 56 ustawy o ofercie. Do takich uprzywilejowanych osób należą m. in. osoby lub podmioty świadczące na rzecz emitenta usługi doradztwa finansowego, ekonomicznego, podatkowego lub prawnego, jak również te, z którymi prowadzi negocjacje (art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy o ofercie publicznej), osoby lub podmioty uprawnione do otrzymania informacji w przypadkach określonych we właściwych przepisach prawa polskiego lub obcego (art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy o ofercie publicznej), podmioty dominujące wobec emitenta (art. 67 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej). Sens tego przepisu odwołującego się do uzyskania informacji w trybie określonym w art. 66 ustawy o ofercie należy odczytywać jako sui generis domniemanie, że podmiot dominujący ze swojej natury spełnia przesłanki określone w art. 66 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o ofercie ze względu na zakładaną aktywną rolę akcjonariusza-właściciela (art. 66 ust. 1 pkt 1 ustawy o ofercie) oraz podmiotu konsolidującego sprawozdania finansowe w ramach grupy lub w inny sposób zobowiązanego do monitorowania i uwzględniania sytuacji finansowej podmiotu zależnego w ramach nałożonych na niego ustawowo obowiązków. Może to być np. minister Skarbu Państwa, członkowie zarządu, rady nadzorczej, prokurenci lub pełnomocnicy emitenta, jego pracownicy, biegli rewidenci, akcjonariusze spółki publicznej, osoby zatrudnione lub pełniące funkcje w organach podmiotu zależnego lub dominującego wobec emitenta albo pozostające z nim w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze (art. 156 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).
Zabezpieczyć interesy
Ratio legis art. 156 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi prowadzi do dość oczywistego wniosku, że mimo swojej specyfiki spółka publiczna musi mieć możliwość działania, która wiąże się funkcjonalnie z uznaniem rzeczywistości gospodarczej, jaką jest istnienie insiderów pierwotnych (naturalnych), którzy będą zawsze mieli przewagę informacyjną.
Sposobem zabezpieczenia inwestorów, którzy nie są insiderami naturalnymi (pierwotnymi), jest adresowany do insiderów pierwotnych zakaz ujawniania informacji poufnej (art. 156 ust. 2 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi), udzielania rekomendacji lub nakłaniania innej osoby na podstawie informacji poufnej do nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, których dotyczy ta informacja (art. 156 ust. 2 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi), oraz zakaz ich wykorzystywania, czyli nabywania lub zbywania, na rachunek własny lub osoby trzeciej, instrumentów finansowych na podstawie informacji poufnej będącej w posiadaniu tej osoby, albo dokonywanie, na rachunek własny lub osoby trzeciej, innej czynności prawnej powodującej lub mogącej powodować rozporządzenie takimi instrumentami finansowymi (art. 156 ust. 4 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).
Przepis art. 156 ust. 6 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wprost stanowi, że zakazu ujawniania informacji poufnej nie narusza przekazywanie jej m.in. przez członków zarządu i rady nadzorczej osobom, o których mowa w art. 156 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Musi to być jednak elementem zatrudnienia, zawodu lub obowiązków, a jednocześnie ma być z pewne, że osoby, którym informacja została w tym trybie przekazana, zachowają jej poufność. Do grona takich osób może należeć akcjonariusz spółki (art. 156 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi). W tym przepisie mieści się prawo i obowiązek zarządu współdziałania z akcjonariuszem dominującym dla osiągania celu spółki odczytywanego jako wypadkowa interesu jej akcjonariuszy. Jedynym ograniczeniem jest „zamrożenie" do czasu upublicznienia przekazanej informacji jakiejkolwiek aktywności inwestycyjnej Skarbu Państwa.