Ramy programowe organów radców prawnych zapisane są w ustawie. Ta wyraźnie określa zadania samorządu, nie wskazując jednak, które z nich powinny wykonywać organy krajowe, a które okręgowe. Ustawodawca nie wskazuje też – co oczywiste – które z zadań są w danym czasie i sytuacji ważniejsze, i w konsekwencji jak dobierać optymalne instrumenty do ich wykonania.
Żadne z zadań samorządu wymienionych w art. 41 ustawy o radcach prawnych nie może, nie powinno być pominięte. Samorząd należy tu rozumieć jako instytucję publiczną powołaną przez ustawodawcę głównie – jeśli nie jedynie – w celu wykonywania określonych przez tegoż ustawodawcę zadań. Samorząd zawodowy to jednak również pewna, bardzo określona co do warunków przynależności wspólnota. Ta wspólnota dokonuje personalnego ukształtowania wszystkich organów samorządu, rozumianego jako instytucja publiczna, w czasie wyborów.
Pomysły, ale rozsądne
Dochodzimy w naszym samorządzie do końcowej fazy dziesiątych już wyborów. Finałem jest Krajowy Zjazd Radców Prawnych. Wybierze organy krajowe, jak również prezesa KRRP, którego ustawodawca w gronie organów nie wymienił, sądzę, że nie przez niedopatrzenie. Wybór organów okręgowych, w tym dziekanów rad okręgowych (podobnie jak prezes KRRP niebędących organami), już się dokonał. Ci, którzy od kandydatów na samorządowe funkcje oczekują przedstawiania programów, nie powinni zapominać, że sami są – a na pewno mogą być – ich współredaktorami. Słowo „program", rozumiem nie jako listę tego, co trzeba zrobić (i co mają deklarować kandydaci na funkcje w samorządzie), ale wyraźne określenie, jak ma się wykonywać ustawowe zadania samorządu w jak najlepiej pojętym interesie publicznym i z korzyścią dla radcowskiej wspólnoty. W tej właśnie kolejności i nie rozdzielnie.
Pomysłowość na etapie prezentowania manifestów programowych kandydatów na prezesa KRRP (podobnie na dziekanów) nie może mieć więc charakteru tylko wizjonerskiego i opierać się na wierzeniach. Ich pomysły muszą się przekładać na rozsądnie (co nie znaczy: zachowawczo) ocenioną zdolność i wartość aktywów, którymi dysponuje samorząd. Muszą też te pomysły zyskać akceptację wyposażonych w taką kompetencję organów uchwałodawczych samorządu. Na szczeblu krajowym zjazd – w uchwale wytyczającej kadencyjne priorytety(nazwane przez ustawodawcę wytycznymi) i KRRP w rocznych uchwałach planujących i budżetowych.
Więcej niż stowarzyszenie