Czy obecne uregulowania konstytucyjne, ze względu na ich ogólnikowość, nie stanowią przeszkody w skutecznym sprawowaniu władzy państwowej? To pytanie pojawiło się w tle ostatnich zawirowań na linii prezydent RP i jego kancelaria – prezes Rady Ministrów i niektórzy członkowie rządu. Uregulowania konstytucyjne bowiem, zdaniem krytyków, stwarzają liczne okazje do rozbieżnych interpretacji, co prowadzić musi do sporów o zadania i kompetencje poszczególnych organów Rzeczypospolitej.
Trudno podważyć pogląd, że Konstytucja RP z 1997 r. zawiera w ważnych swych fragmentach przepisy bardzo ogólne i nieostre. Dotyczy to przede wszystkim uregulowań odnoszących się do podstawowych zasad ustroju państwowego. Nie jest to wszakże cecha polskiej jedynie ustawy zasadniczej. Oto, na przykład, Konstytucja Republiki Litewskiej deklaruje w art. 5 krótko – „instytucje państwowe służą ludziom”, Konstytucja Republiki Czeskiej w art. 6 przewiduje, iż „decyzje polityczne opierają się na woli większości wyrażonej w wolnym głosowaniu”.
Konstytucja Włoch w art. 3 nakłada na republikę zadanie usuwania „przeszkód natury ekonomicznej i społecznej, które, ograniczając faktycznie wolność i równość obywateli, krępują pełny rozwój osoby ludzkiej i efektywny udział wszystkich pracujących w politycznej, gospodarczej i społecznej organizacji kraju”.
Podobnie ogólne bywają przepisy normujące położenie ustrojowe oraz zadania głowy państwa i rządu. Konstytucja Francji w art. 5 stanowi, iż „prezydent Republiki czuwa nad przestrzeganiem konstytucji. Zapewnia przez swój arbitraż właściwe funkcjonowanie władz publicznych, jak również ciągłość państwa. Jest on gwarantem niepodległości narodowej, integralności terytorialnej i przestrzegania traktatów”. Zarazem ta sama konstytucja w art. 20 stanowi, że to „rząd Republiki prowadzi politykę narodu (oraz) dysponuje administracją i siłami zbrojnymi”.
Konstytucja Portugalii usytuowanie i zadania ustrojowe prezydenta określa, posługując się równie generalnymi kategoriami pojęciowymi. W art. 120 powiada bowiem: „Prezydent Republiki reprezentuje Republikę Portugalską, gwarantuje niepodległość narodową, jedność państwa i prawidłowe funkcjonowanie instytucji demokratycznych i jest z urzędu Najwyższym dowódcą sił zbrojnych”. Rząd zaś (art. 182) jest „organem prowadzącym ogólną politykę kraju i najwyższym organem administracji publicznej”.