Każda religia posiada pewien właściwy sobie zespół zachowań, które są istotne dla jej tożsamości. Są to zasady, które dla wyznawców tych religii zostały nadane przez Boga, a nie wymyślone przez ludzi. Dlatego nie da się ich naginać, zmieniać, tylko można je albo przyjąć, albo odrzucić.
Jedną z tych zasad jest właśnie nakaz uboju rytualnego. Choć wszystko wskazuje na to, że w Polsce dalej będzie można prowadzić taki ubój dla miejscowych mniejszości religijnych, to nie dziwię się żydom ani muzułmanom, że ostatnie wydarzenia w Sejmie tak ich wzburzyły. Rzeczywiście, mogli oni odebrać przekaz zakończonej właśnie debaty jako cios w ich prawo do wolności religijnej, do oddawania na swój własny sposób czci Bogu.
Widzę tu podobieństwo między zakazem uboju rytualnego żydom i muzułmanom a próbami w niektórych państwach zakazywania chrześcijanom noszenia krzyżyków. Co ciekawe, w jednym i drugim przypadku przy wprowadzeniu zakazu odwoływano się do uczuć. Z jednej strony do współczucia cierpiącym zwierzętom, z drugiej – do ludzi, których uczucia podobno zostały zranione widokiem krzyża, np. noszonego przez brytyjską stewardesę czy też wiszącego na ścianie w szkole we Włoszech. Jak widać, cały czas obracamy się na tutaj poziomie uczuć, a nie argumentów.
Troska, nie szacunek
Oczywiście wolność religijna, jak każda wolność, nie jest zupełnie nieograniczona. Granice te wyznacza szacunek dla innych osób i ich wolności. Ale przecież zwierzęta nie mają praw ani nie należy im się szacunek. Należy im się nasza troska, opieka i empatia, wiedzą o tym wszyscy, którzy cieszą się towarzystwem zwierząt domowych. Niepotrzebne znęcanie się nad zwierzętami jest czymś głęboko nieludzkim, tu także zgoda.
Dlaczego jednak wyobrażamy sobie żydów i muzułmanów jako ludzi okrutnych, którzy dokonując uboju rytualnego, z okrucieństwem wyżywają się na zwierzętach? Nie mam raczej wątpliwości, że także oni starają się uśmiercać zwierzęta w sposób jak najbardziej bezbolesny, ale oczywiście w ramach zasad, które muszą respektować, jeżeli pragną zachować własną tożsamość religijną.