- Staramy się bardziej koordynować naszą działalność orzeczniczą - poprzez silniejszą współpracę centrali i delegatur. Pracujemy nad zwiększeniem transparentności naszej polityki karania. Już jest gotowy projekt wytycznych, stanowiących autozobowiązania urzędu w zakresie kalkulowania kar w sprawach antymonopolowych. Kończymy prace nad analogicznymi wytycznymi, pokazującymi naszą politykę karania w sprawach konsumenckich. W dalszej perspektywie - ale niezbyt odległej - będziemy promować program leniency. Zarówno prawnicy, jak i sami przedsiębiorcy, często podnoszą, że jedną z przyczyn niezadowalającego nas powodzenia tego programu - kilkanaście złożonych wniosków na przestrzeni czterech lat - jest mała przewidywalność naszej polityki karania. Przedsiębiorca zgłaszający się do urzędu nie wie do końca, jakiej kary może oczekiwać i jak jej uniknąć. Liczymy na to, że pokazując nasz sposób myślenia i poziom kar, zachęcimy firmy do współpracy.
[b]- Jak układa się współpraca UOKiK z administracją rządową?[/b]
- Jesteśmy uwzględniani w toku wszystkich rządowych prac legislacyjnych. Ostatnio odnotowaliśmy drobne ilościowo, ale istotne sukcesy - np. uwzględniono nasze uwagi do projektu ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, które zapobiegają ograniczaniem konkurencji w tej branży.Inna sprawa - dotycząca Lasów Państwowych, przeciw którym prowadzimy postępowania w zasadzie co rok, zarzucając wykorzystywanie pozycji rynkowej poprzez stosowanie dyskryminacyjnych zasad sprzedaży drzewa. Uczestniczyliśmy w specjalnym zespole z udziałem m.in. Lasów Państwowych, który miał opracować jasne reguły sprzedaży surowca na przyszły rok, by nie trzeba było prowadzić postępowań antymonopolowych. Rozwiązania, które udało się wypracować są bardzo dużym krokiem w prorynkowym kierunku. Ponadto byliśmy za odłożeniem w czasie liberalizacji rynku energii elektrycznej - co też się stało. Argumentowaliśmy, że spowoduje ona niekorzystne skutki dla gospodarstw domowych, choć jednocześnie rekomendujemy podjęcie pewnych kroków, które przygotują rynek do niej w przyszłości. Podczas prac nad ustawą o swobodzie działalności gospodarczej pojawiły się próby ograniczenia naszych kompetencji kontrolnych. Mamy ich wiele - m.in. w zakresie bezpieczeństwa produktów, inspekcji handlowej, spraw konsumenckich, gdzie urząd, jak najbardziej powinien zwiększać swobodę działalności gospodarczej i funkcjonować jako nowoczesna administracja.
[wyimek]Dziś do sądu trafia sprawa dotycząca ograniczającego konkurencję porozumienia 20 banków. Jeśli ją wygramy, będzie to sukces roku [/wyimek]
Natomiast jeśli chodzi o sprawy antymonopolowe, nie możemy pójść na żadne kompromisy. Nie zgadzamy się na przepisy, które ograniczą nasze kompetencje do zwalczania monopoli, karteli, etc. Poinformowanie przedsiębiorcy z siedmiodniowym wyprzedzeniem, że będziemy sprawdzać jego skrzynki e-mailowe – równie dobrze może oznaczać rezygnację z kontroli. 12 listopada do sądu trafia sprawa dotycząca interchange – porozumienia ograniczającego konkurencję z udziałem 20 banków. Ma charakter precedensowy. Decyzję w podobnym kształcie wydała rok później Komisja Europejska. Jeśli ją wygramy, będzie to nasz sukces roku.
[b]- Czy widzi Pani potrzebę wprowadzenia dodatkowych zmian w przepisach, które usprawniłyby działalność UOKiK?[/b]