Walczymy z monopolami bez litości

- Pracujemy nad zwiększeniem transparentności naszej polityki karania - mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 12.11.2008 05:46

Walczymy z monopolami bez litości

Foto: PARKIET

[b]Rz: Co Panią najbardziej zaskoczyło po objęciu stanowiska?[/b]

[b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel:[/b] Praktycznie nic, gdyż w przeciwieństwie do moich poprzedników nie byłam osobą z zewnątrz - pracuję w UOKiK już dziesięć lat. Z tej perspektywy było mi łatwiej, bo już wcześniej miałam własne koncepcje dotyczące funkcjonowania urzędu. Po jego objęciuwiedziałam od razu, jakie sprawy powinny zyskać charakter priorytetowy.

[b]- Czego, mimo posiadania tych koncepcji, nie udało się zrealizować w ciągu tych pięciu miesięcy urzędowania?[/b]

- Pełnię swój urząd zbyt krótko, by mówić o spektakularnych porażkach, tym bardziej, że działania, które podejmujemy, mają charakter długoterminowy. Większość z nich jest dopiero w toku. Będąc prezesem UOKiK, nie podejmuję kroków, które miałby zrewolucjonizować instytucję, bo nie ma takiej potrzeby. Chcę zmodyfikować jej działalność i skierować ją na nieco inne tory niż dotychczas. Chcę nadać większą rangę sprawom ochrony konkurencji, które w funkcjonowaniu UOKiK powinny mieć znaczenie priorytetowe.

[b]- Jakie działania planuje UOKiK w najbliższym czasie?[/b]

- Staramy się bardziej koordynować naszą działalność orzeczniczą - poprzez silniejszą współpracę centrali i delegatur. Pracujemy nad zwiększeniem transparentności naszej polityki karania. Już jest gotowy projekt wytycznych, stanowiących autozobowiązania urzędu w zakresie kalkulowania kar w sprawach antymonopolowych. Kończymy prace nad analogicznymi wytycznymi, pokazującymi naszą politykę karania w sprawach konsumenckich. W dalszej perspektywie - ale niezbyt odległej - będziemy promować program leniency. Zarówno prawnicy, jak i sami przedsiębiorcy, często podnoszą, że jedną z przyczyn niezadowalającego nas powodzenia tego programu - kilkanaście złożonych wniosków na przestrzeni czterech lat - jest mała przewidywalność naszej polityki karania. Przedsiębiorca zgłaszający się do urzędu nie wie do końca, jakiej kary może oczekiwać i jak jej uniknąć. Liczymy na to, że pokazując nasz sposób myślenia i poziom kar, zachęcimy firmy do współpracy.

[b]- Jak układa się współpraca UOKiK z administracją rządową?[/b]

- Jesteśmy uwzględniani w toku wszystkich rządowych prac legislacyjnych. Ostatnio odnotowaliśmy drobne ilościowo, ale istotne sukcesy - np. uwzględniono nasze uwagi do projektu ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, które zapobiegają ograniczaniem konkurencji w tej branży.Inna sprawa - dotycząca Lasów Państwowych, przeciw którym prowadzimy postępowania w zasadzie co rok, zarzucając wykorzystywanie pozycji rynkowej poprzez stosowanie dyskryminacyjnych zasad sprzedaży drzewa. Uczestniczyliśmy w specjalnym zespole z udziałem m.in. Lasów Państwowych, który miał opracować jasne reguły sprzedaży surowca na przyszły rok, by nie trzeba było prowadzić postępowań antymonopolowych. Rozwiązania, które udało się wypracować są bardzo dużym krokiem w prorynkowym kierunku. Ponadto byliśmy za odłożeniem w czasie liberalizacji rynku energii elektrycznej - co też się stało. Argumentowaliśmy, że spowoduje ona niekorzystne skutki dla gospodarstw domowych, choć jednocześnie rekomendujemy podjęcie pewnych kroków, które przygotują rynek do niej w przyszłości. Podczas prac nad ustawą o swobodzie działalności gospodarczej pojawiły się próby ograniczenia naszych kompetencji kontrolnych. Mamy ich wiele - m.in. w zakresie bezpieczeństwa produktów, inspekcji handlowej, spraw konsumenckich, gdzie urząd, jak najbardziej powinien zwiększać swobodę działalności gospodarczej i funkcjonować jako nowoczesna administracja.

[wyimek]Dziś do sądu trafia sprawa dotycząca ograniczającego konkurencję porozumienia 20 banków. Jeśli ją wygramy, będzie to sukces roku [/wyimek]

Natomiast jeśli chodzi o sprawy antymonopolowe, nie możemy pójść na żadne kompromisy. Nie zgadzamy się na przepisy, które ograniczą nasze kompetencje do zwalczania monopoli, karteli, etc. Poinformowanie przedsiębiorcy z siedmiodniowym wyprzedzeniem, że będziemy sprawdzać jego skrzynki e-mailowe – równie dobrze może oznaczać rezygnację z kontroli. 12 listopada do sądu trafia sprawa dotycząca interchange – porozumienia ograniczającego konkurencję z udziałem 20 banków. Ma charakter precedensowy. Decyzję w podobnym kształcie wydała rok później Komisja Europejska. Jeśli ją wygramy, będzie to nasz sukces roku.

[b]- Czy widzi Pani potrzebę wprowadzenia dodatkowych zmian w przepisach, które usprawniłyby działalność UOKiK?[/b]

- Na razie nie, co nie znaczy, że nie mam pewnych pomysłów w tym zakresie, ale jeśli będziemy je wprowadzać, to dopiero w dalszej przyszłości. Mamy dobrą i stosunkowo nową ustawę antymonopolową, zgodną ze standardami wspólnotowymi, zdrowym rozsądkiem oraz doświadczeniem. Trzeba wykorzystać wszystkie tkwiące w niej możliwości. Z punktu widzenia interesów przedsiębiorców lepiej, by prawo gospodarcze było stabilne. Natomiast w długiej perspektywie na pewno warto będzie rozważyć dwie kwestie: wprowadzenia regulacji o charakterze karnym za najpoważniejsze naruszenia konkurencji, jak to jest w Wielkiej Brytanii i innych krajach, a także wprowadzenia odpowiedzialności finansowej szefów firm. Tego typu działania dają natychmiastowy efekt, widzimy to na przykładzie kar za wykroczenia proceduralne, które mogą być nakładane właśnie na szefów firm.

[b]- Jakich decyzji możemy się spodziewać w najbliższym czasie?[/b]

- Ze spraw konsumenckich - kończymy postępowanie w sprawie reklamy Max Lokaty PKO BP. W zakresie prawa antymonopolowego - w ciągu najbliższych kilku tygodni szykujemy decyzję w sprawie Lasów Państwowych, w dalszej kolejności - dotyczące farb i kartelu cementowego. Wszystkie powinny pojawić się najpóźniej na przełomie roku.

[b]- Firmy wciąż ignorują liczący kilkaset pozycji rejestr niedozwolonych klauzul. Czy ma Pani pomysł, jak zwiększyć skuteczność egzekwowania tych zapisów?[/b]

- Nasz ostatni raport nt rynku usług turystycznych pokazał, że poziom dostosowania się do tych przepisów jest wciąż niesatysfakcjonujący. Szykujemy właśnie kolejny raport dotyczący usług telekomunikacyjnych. Mamy nadzieję, że przedsiębiorcy, u których znaleźliśmy niedozwolone klauzule, do czasu publikacji dostosują się do naszych wytycznych. Inaczej będą musieli zapłacić za stosowanie niedozwolonych postanowień.. Obecna ustawa antymonopolowa dopuszcza karanie w sprawach konsumenckich - uwzględniamy to w aktualnie prowadzonych postępowaniach. Praktyki godzące bezpośrednio w konsumentów nie mogą być traktowane jako błahe.

—rozm. Beata Chomątowska

[b]Rz: Co Panią najbardziej zaskoczyło po objęciu stanowiska?[/b]

[b]Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel:[/b] Praktycznie nic, gdyż w przeciwieństwie do moich poprzedników nie byłam osobą z zewnątrz - pracuję w UOKiK już dziesięć lat. Z tej perspektywy było mi łatwiej, bo już wcześniej miałam własne koncepcje dotyczące funkcjonowania urzędu. Po jego objęciuwiedziałam od razu, jakie sprawy powinny zyskać charakter priorytetowy.

Pozostało 93% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację