Reklama
Rozwiń

Kryzys zaszkodził kosmetykom

W czasie obecnego spowolnienia gospodarki słabiej sprawdza się znany od lat 30. XX wieku efekt szminki.

Publikacja: 20.10.2009 03:30

Oszczędzamy na urodzie? W czasach spowolnienia konsumenci nie rezygnują z kosmetyków, ale chętniej s

Oszczędzamy na urodzie? W czasach spowolnienia konsumenci nie rezygnują z kosmetyków, ale chętniej sięgają po tańsze marki i szukają cenowych promocji.

Foto: Rzeczpospolita

Wtedy, gdy w czasach wielkiego kryzysu światowa gospodarka dramatycznie się skurczyła, sprzedaż kosmetyków wzrosła o kilkanaście procent.

Teraz na rynku kosmetyków i wyrobów toaletowych nie ma szans na taki wzrost, a część dużych producentów (m.in. Avon, Estee Lauder) notuje spadki przychodów. – W tym roku globalna sprzedaż artykułów kosmetycznych i toaletowych wzrośnie tylko o 0,7 proc. – przewiduje firma badawcza Euromonitor International.

Według jej prognoz dopiero w przyszłym roku producenci i dystrybutorzy artykułów do pielęgnacji i upiększania będą mogli liczyć na nieco szybszy, bo 1,5-proc., wzrost przychodów, które mają sięgnąć 341 mld dol.

Prognozowany na ten rok minimalny wzrost to i tak niezły wynik, biorąc pod uwagę pierwsze półrocze. Wtedy – jak oceniał prezes grupy L’Oreal Jean-Paul Agon – globalny rynek kosmetyczny skurczył się o 1 – 2 proc., a marża operacyjna na sprzedaży luksusowych kosmetyków spadła o dwie trzecie, do niespełna 12 proc.

Jak wynika z danych Euromonitora, to producenci drogich produktów klasy premium najmocniej odczują spowolnienie gospodarcze. Światowa sprzedaż ich wyrobów spadnie w tym roku o miliard dolarów (do niespełna 73 mld dol.).

Konsumenci oszczędzają na droższych kosmetykach tym łatwiej, że szybko rośnie oferta tańszych produktów sprzedawanych pod własnymi markami sieci handlowych (tzw. private labels).

Wtedy, gdy w czasach wielkiego kryzysu światowa gospodarka dramatycznie się skurczyła, sprzedaż kosmetyków wzrosła o kilkanaście procent.

Teraz na rynku kosmetyków i wyrobów toaletowych nie ma szans na taki wzrost, a część dużych producentów (m.in. Avon, Estee Lauder) notuje spadki przychodów. – W tym roku globalna sprzedaż artykułów kosmetycznych i toaletowych wzrośnie tylko o 0,7 proc. – przewiduje firma badawcza Euromonitor International.

Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Ustawa schronowa, czyli tworzenie prawa do poprawy
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: USA zostawiają w biedzie swoich obywateli. To co mają dla UE?
Opinie Ekonomiczne
Bartłomiej Sawicki: Rachunki za prąd „all inclusive” albo elastyczne taryfy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Pałac Prezydencki domem biesiadnym? Pomysł na biznes pod słynnym żyrandolem
Opinie Ekonomiczne
Prof. Tryjanowski: Energetyka została zamknięta w plemiennych bańkach