Kryzys zaszkodził kosmetykom

W czasie obecnego spowolnienia gospodarki słabiej sprawdza się znany od lat 30. XX wieku efekt szminki.

Publikacja: 20.10.2009 03:30

Oszczędzamy na urodzie? W czasach spowolnienia konsumenci nie rezygnują z kosmetyków, ale chętniej s

Oszczędzamy na urodzie? W czasach spowolnienia konsumenci nie rezygnują z kosmetyków, ale chętniej sięgają po tańsze marki i szukają cenowych promocji.

Foto: Rzeczpospolita

Wtedy, gdy w czasach wielkiego kryzysu światowa gospodarka dramatycznie się skurczyła, sprzedaż kosmetyków wzrosła o kilkanaście procent.

Teraz na rynku kosmetyków i wyrobów toaletowych nie ma szans na taki wzrost, a część dużych producentów (m.in. Avon, Estee Lauder) notuje spadki przychodów. – W tym roku globalna sprzedaż artykułów kosmetycznych i toaletowych wzrośnie tylko o 0,7 proc. – przewiduje firma badawcza Euromonitor International.

Według jej prognoz dopiero w przyszłym roku producenci i dystrybutorzy artykułów do pielęgnacji i upiększania będą mogli liczyć na nieco szybszy, bo 1,5-proc., wzrost przychodów, które mają sięgnąć 341 mld dol.

Prognozowany na ten rok minimalny wzrost to i tak niezły wynik, biorąc pod uwagę pierwsze półrocze. Wtedy – jak oceniał prezes grupy L’Oreal Jean-Paul Agon – globalny rynek kosmetyczny skurczył się o 1 – 2 proc., a marża operacyjna na sprzedaży luksusowych kosmetyków spadła o dwie trzecie, do niespełna 12 proc.

Jak wynika z danych Euromonitora, to producenci drogich produktów klasy premium najmocniej odczują spowolnienie gospodarcze. Światowa sprzedaż ich wyrobów spadnie w tym roku o miliard dolarów (do niespełna 73 mld dol.).

Konsumenci oszczędzają na droższych kosmetykach tym łatwiej, że szybko rośnie oferta tańszych produktów sprzedawanych pod własnymi markami sieci handlowych (tzw. private labels).

Wtedy, gdy w czasach wielkiego kryzysu światowa gospodarka dramatycznie się skurczyła, sprzedaż kosmetyków wzrosła o kilkanaście procent.

Teraz na rynku kosmetyków i wyrobów toaletowych nie ma szans na taki wzrost, a część dużych producentów (m.in. Avon, Estee Lauder) notuje spadki przychodów. – W tym roku globalna sprzedaż artykułów kosmetycznych i toaletowych wzrośnie tylko o 0,7 proc. – przewiduje firma badawcza Euromonitor International.

Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Z pustego i generał nie naleje
Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne