Gra w Wiedźmina

Michał Kiciński i Marcin Iwiński: Przyszłoroczna premiera kontynuacji popularnej gry komputerowej ma być wydarzeniem

Publikacja: 18.11.2009 02:12

Gra w Wiedźmina

Foto: ROL

Załamanie na rynku gier komputerowych (według szacunków ich sprzedaż w porównaniu z zeszłym rokiem spadła od 20 do 40 proc.) nie zraziło Michała Kicińskiego i Marcina Iwińskiego do dalszych prac nad stworzeniem Wiedźmina 2 – kontynuacji najpopularniejszej w historii polskiej gry komputerowej.

Kiciński i Iwiński, koledzy z warszawskiego liceum im. Tadeusza Czackiego, są szefami i założycielami CD Projektu, największego dystrybutora gier w Polsce. Firma powstała w maju 1994 r., zaczynając od sprowadzania ze Stanów Zjednoczonych gier i programów edukacyjnych na płytach kompaktowych. Była pierwszą firmą w naszym kraju, która sprzedawała oprogramowanie na tego typu nośnikach.

Wystartowali skromnie, ale firma rosła w siłę, nawiązując współpracę z kolejnymi zachodnimi producentami gier. W 2006 r. spółka miała już 84 mln złotych przychodów i sprzedała 2,35 mln pudełek z grami.

W 2002 r. Kiciński i Iwiński uznali, że najwyższy czas zrobić coś własnego. Z uwagą przyglądali się, jak książki o przygodach Geralta z Rivii podbijają serca fanów fantastyki w wielu krajach. Postanowili zarobić na sukcesie, który odniósł Andrzej Sapkowski, autor książek o blondwłosym Wiedźminie i jego przygodach. Stworzenie gry było ogromnym wyzwaniem logistycznym i finansowym. Samo przekonanie Sapkowskiego do pomysłu zajęło kilka miesięcy.

Wiedźmin, który trafił na rynek jesienią 2007 r., do tej pory znalazł 1,3 mln nabywców na całym świecie, z tego 220 tys. klientów w Polsce. Przygotowanie gry pochłonęło ok. 20 mln zł – kilkakrotnie przekroczyła zaplanowany budżet. Inwestycja finansowana była kredytem. Pieniądze już dawno się zwróciły.

Sukces Wiedźmina i jego twórców nie uszedł uwagi rynku. Jego autorzy zwyciężyli w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku 2008 i reprezentowali nasz kraj w konkursie Ernst & Young Entrepreneur of the Year. Przegrali z przedstawicielem Chin.

Naturalną rzeczą było zatem, że CD Projekt podjął decyzję o stworzeniu Wiedźmina 2. Prace trwają od roku. Gra, która ma trafić na rynek w 2010 r. (data premiery nie została jeszcze ujawniona), aspiruje do jak najszybszego znalezienia się w światowej czołówce tego typu produktów na świecie. Ma przebić wszystko, co do tej pory udało się stworzyć w tej branży w naszym kraju. – Premiera będzie największym wydarzeniem w całej historii spółki – twierdzi Michał Kiciński. Jest pewien, że Wiedźmin 2 przyniesie sukces. Potrafił wspólnie z Iwińskim przekonać do tego Zbigniewa Jakubasa. Przedsiębiorca zdecydował się połączyć kontrolowany przez siebie Optimus z grupą CDP. Zaangażował też w przedsięwzięcie własne pieniądze.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację