Tym bardziej że po ostatnim cięciu programu budowy dróg kwestia kluczowego dla transportu z północy na południe fragmentu trasy A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do podkatowickich Pyrzowic osunęła się w inwestycyjny niebyt.
Poprzednia próba oddania budowy tych tras w ręce koncesjonariuszy, których zadaniem było zgromadzenie funduszy na inwestycję i późniejsze zarabianie na eksploatacji trasy, nie powiodła się, bo przypadła na fatalny moment. Zaczynał się kryzys, były problemy z zamknięciem finansowania projektów. Teraz jest inaczej. Zmieniły się też przepisy dotyczące prowadzenia przedsięwzięć w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, wzrosła także determinacja rządu, by realizować przedsięwzięcia infrastrukturalne bez obciążania długu publicznego. Wiele firm deklaruje chęć uczestnictwa w konsorcjach, które stanęłyby do przetargu o koncesję na budowę i eksploatację tych tras. Szanse na sukces są więc zdecydowanie większe.
Warto też zwrócić uwagę, że koncesjonariusze zwykle budują drogi szybciej niż państwo. GTC kończące odcinek A1 z Torunia do Grudziądza czy Autostrada Wielkopolska ciągnąca trasę do niemieckiej granicy oddadzą je kilka miesięcy przed terminem. Może z równym impetem uda się zbudować kolejne?