Zmiana systemu budowy autostratit

Powrót do koncepcji budowy autostrad w systemie koncesyjnym, wydawałoby się na zawsze pogrzebany po nieudanych przetargach na środkowy odcinek A1 i A2 ze Strykowa do Warszawy, budzi nadzieję na uzupełnienie wciąż dziurawej sieci dobrych dróg w Polsce.

Publikacja: 15.04.2011 04:07

Tym bardziej że po ostatnim cięciu programu budowy dróg kwestia kluczowego dla transportu z północy na południe fragmentu trasy A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do podkatowickich Pyrzowic osunęła się w inwestycyjny niebyt.

 

Poprzednia próba oddania budowy tych tras w ręce koncesjonariuszy, których zadaniem było zgromadzenie funduszy na inwestycję i późniejsze zarabianie na eksploatacji trasy, nie powiodła się, bo przypadła na fatalny moment. Zaczynał się kryzys, były problemy z zamknięciem finansowania projektów. Teraz jest inaczej. Zmieniły się też przepisy dotyczące prowadzenia przedsięwzięć w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, wzrosła także determinacja rządu, by realizować przedsięwzięcia infrastrukturalne bez obciążania długu publicznego. Wiele firm deklaruje chęć uczestnictwa w konsorcjach, które stanęłyby do przetargu o koncesję na budowę i eksploatację tych tras. Szanse na sukces są więc zdecydowanie większe.

 

Warto też zwrócić uwagę, że koncesjonariusze zwykle budują drogi szybciej niż państwo. GTC kończące odcinek A1 z Torunia do Grudziądza czy Autostrada Wielkopolska ciągnąca trasę do niemieckiej granicy oddadzą je kilka miesięcy przed terminem. Może z równym impetem uda się zbudować kolejne?

Tym bardziej że po ostatnim cięciu programu budowy dróg kwestia kluczowego dla transportu z północy na południe fragmentu trasy A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do podkatowickich Pyrzowic osunęła się w inwestycyjny niebyt.

Poprzednia próba oddania budowy tych tras w ręce koncesjonariuszy, których zadaniem było zgromadzenie funduszy na inwestycję i późniejsze zarabianie na eksploatacji trasy, nie powiodła się, bo przypadła na fatalny moment. Zaczynał się kryzys, były problemy z zamknięciem finansowania projektów. Teraz jest inaczej. Zmieniły się też przepisy dotyczące prowadzenia przedsięwzięć w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, wzrosła także determinacja rządu, by realizować przedsięwzięcia infrastrukturalne bez obciążania długu publicznego. Wiele firm deklaruje chęć uczestnictwa w konsorcjach, które stanęłyby do przetargu o koncesję na budowę i eksploatację tych tras. Szanse na sukces są więc zdecydowanie większe.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację