leasing popularnym źródłem finansowania zakupu pojazdów

Leasing jest niezmiennie najbardziej popularnym sposobem finansowania kupna samochodów

Aktualizacja: 04.06.2012 03:13 Publikacja: 04.06.2012 03:12

Do zalet leasingu, które bardzo często decydują o jego wyborze, należy mała liczba dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o uzyskanie finansowania. Wynika to z tego, że przedmiot leasingu, pozostający przez czas trwania umowy własnością leasingodawcy, jest głównym zabezpieczeniem umowy. W związku z tym standardem rynkowym, szczególnie przy leasingu samochodów osobowych, są uproszczone procedury, w ramach których klient często jedynie oświadcza, jaki uzyskuje przychód oraz dochód.

W przypadku finansowania samochodów osobowych, w zdecydowanej większości przedsiębiorstwa decydują się na leasing operacyjny z uwagi na korzyści podatkowe.

– W przypadku leasingu operacyjnego w ujęciu podatkowym samochód amortyzuje finansujący (leasingodawca), a raty leasingowe są kosztami uzyskania przychodu dla firmy korzystającej z usługi. Rata leasingowa stanowi bezpośredni koszt uzyskania przychodu, tak więc obniża podstawę opodatkowania. Pozwala to korzystającemu na zastosowanie tzw. tarczy podatkowej – mówi Daniel Trzaskowski, dyrektor departamentu finansowania i zarządzania flotą w Volkswagen Bank Polska.

Do tych kosztów zalicza się również opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne, prowizje i koszty eksploatacyjne. Podatek VAT płacony proporcjonalnie odliczany jest od każdej faktury (dopóki nie osiągnie ustawowego limitu). Dzięki temu korzystający nie musi płacić dużej kwoty przy zawieraniu umowy jak w leasingu finansowym.

– Leasing finansowy chętnie wybierają większe firmy i korporacje. W przypadku tego rodzaju finansowania cały podatek VAT od sumy płatności leasingowych należy zapłacić w całości wraz z pierwszą ratą leasingową, co dla takich firm stanowi dogodną metodę rozliczenia własnego podatku VAT należnego. Obie formy leasingu, zarówno finansowy, jak i operacyjny, mają inne zalety, stąd, porównując korzyści podatkowe danego rodzaju finansowania, przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę także specyfikę prowadzonej przez siebie działalności – dodaje Dariusz Sokołowski, koordynator programów dilerskich w BZ WBK Leasing.

Daniel Trzaskowski wskazuje, że ostatnio coraz większą popularnością wśród małych i średnich firm oraz korporacji cieszy się leasing z wysokim wykupem. – Dzięki podwyższonemu wykupowi klient spłaca niższe raty podczas trwania umowy leasingu, a pod koniec umowy leasingu decyduje, czy wykupuje pojazd za wartość rynkową czy zwraca go firmie leasingowej – tłumaczy. Najchętniej leasingowanym autem osobowym jest Skoda Octavia. Wśród innych chętnie finansowanych modeli są też: Skoda Fabia, Opel Astra, Toyota Yaris, Volkswagen Passat czy Volkswagen Golf.

– Roczny koszt leasingu nie powinien przekroczyć 5 proc., czyli np. przy trzech latach całkowity koszt to 115 proc. Maksymalny okres finansowania to przeważnie pięć lat – mówi Artur Słomka, dyrektor w SG Equipment Leasing.

Bonusy dla klienta

1. Dla przedsiębiorców istotna przy wyborze oferty leasingowej jest możliwość poniesienia niższych kosztów nabycia leasingowanych dóbr. Dzieje się tak dzięki dobrym relacjom firm leasingowych z producentami oraz dilerami aut, jak również silniejszej pozycji negocjacyjnej tych firm.

2. Decydując się na leasing samochodu osobowego od firmy finansującej można uzyskać wiele bonusów i dodatkowych usług. Przede wszystkim będą to polisy komunikacyjne, które dzięki efektowi skali oferowane są w pakietach z leasingiem w dobrych składkach ubezpieczeniowych i z szerokim zakresem ubezpieczenia.

3. Dobrą propozycję dla firm, szczególnie tych, których flota liczy kilkanaście czy kilkadziesiąt aut, stanowią karty paliwowe. Podstawową korzyścią dla przedsiębiorców korzystających z kart paliwowych jest brak wielu faktur za każdorazowe tankowanie oraz odroczony termin płatności.

Opinie Ekonomiczne
Polscy emeryci wracają do pracy
Opinie Ekonomiczne
Żeby się chciało pracować, tak jak się nie chce
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne