Reklama

Grzegorz W. Kołodko: Błądzący świat

Choć być może znowu podwoją się nasze dochody, jak od 2000 r., to po kolejnych 25 latach wcale nie będziemy czuć się lepiej niż obecnie. Nie tylko dlatego, że problemy, które nam doskwierają, nie znikną.

Publikacja: 28.07.2025 21:57

Noblista Robert A. Mundell (w środku), twórca teorii optymalnego obszaru walutowego, przez 20 lat st

25 lat temu powstał TIGER

Noblista Robert A. Mundell (w środku), twórca teorii optymalnego obszaru walutowego, przez 20 lat stał na czele rady naukowej ośrodka TIGER stworzonego w 2000 r. przez Grzegorza W. Kołodkę na uczelni prof. Andrzeja K. Koźmińskiego

Foto: materiały autora

Ćwierć wieku w życiu człowieka to dużo. To prawie jedna trzecia naszej ziemskiej wędrówki. Biorąc pod uwagę już z górą 8,2-miliardową globalną populację, która podczas minionych 25 lat powiększyła się aż o dwa miliardy(!), żyjemy przeciętnie 74 lata. To aż o sześć lat dłużej niż pokolenie temu.

Zarazem jedno ćwierćwiecze to zaledwie chwila w burzliwych dziejach ludzkości, podczas której dochód (PKB) na głowę mieszkańca Ziemi powiększył się prawie dwukrotnie. Licząc według parytetu siły nabywczej, wynosił on około 12,7 tys. dol. w 2000 r., a teraz sięga 22 tys. dol.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama