Reklama
Rozwiń
Reklama

Paweł Rożyński: Człowiek towarem, dane złotem. Jak firmy zbierają o nas informacje

Polacy są coraz bardziej świadomi, że firmy na lewo i prawo zbierają o nich dane. I że mogą one wpaść w niepowołane ręce. Niestety, nie da się – jak mawiają Rosjanie – „i rubla zarobić, i cnoty zachować”.

Publikacja: 27.07.2023 03:00

Polacy są coraz bardziej świadomi, że firmy na lewo i prawo zbierają o nich dane

Polacy są coraz bardziej świadomi, że firmy na lewo i prawo zbierają o nich dane

Foto: Adobe Stock

Tak jak służby zbierają dane o obywatelach, by ich lepiej nadzorować i walczyć z przestępczością, tak firmy zbierają je, by dotrzeć z towarem lub usługą. Mówi się, że dane są złotem XXI wieku. Kto je ma, nie tylko kontroluje rynek, ale często w ogóle może na rynku działać. Taka informacja ma swoją konkretną cenę. Za nazwisko połączone z numerem telefonu, adresem czy wiekiem firmy płacą sobie od 50 do 80 groszy. W hurcie, np. sprzedaży całej bazy danych, może to być już tylko 10 groszy za rekord. To proste dane. Droższe są tzw. leady, czyli kontakty do osób, które już wykazały zainteresowanie danym produktem czy usługą. Mogą kosztować i ponad 100 zł. Jeszcze więcej mogą być warte dane lokalizacyjne. Mówimy oczywiście o legalnym handlu, a nie tym w darknecie.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama