Reklama

Jest podatek, będzie kilof

Polski rynek nieruchomości komercyjnych przechodzi rewolucję. Od 1 stycznia właściciele części obiektów biurowych i handlowych muszą płacić nową daninę, tzw. minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych.

Aktualizacja: 13.02.2018 20:14 Publikacja: 13.02.2018 20:00

Jest podatek, będzie kilof

Foto: Adobe Stock

Jak sprecyzowano w nowych przepisach, przedmiotem opodatkowania są „środki trwałe położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wartość początkowa przekracza 10 mln zł, w postaci: budynków biurowych, centrów handlowych, domów towarowych, samodzielnych sklepów i butików oraz pozostałych handlowo-usługowych".

W założeniu nowy obowiązek ma dotyczyć tych, którzy unikają podatku dochodowego: nie wykazują dochodów w ogóle lub jakieś dochody wykazują, jednak w kwocie nieadekwatnej do rodzaju i skali prowadzonej działalności. Stawka podatku jest teoretycznie niewielka: 0,42 proc. rocznie. Jednak eksperci wskazują, że danina, choć zapisana w ustawie o podatku dochodowym od firm, jest zupełnie oderwana od faktycznego dochodu, jaki przynosi nieruchomość, co czyni ją podatkiem majątkowym. Trzeba ją będzie zapłacić nawet wtedy, gdy właściciel nieruchomości zamiast dochodu odnotuje straty. Czyli w praktyce zapłaci podatek nawet od pustostanu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Sztuczna inteligencja jest jak śrubokręt
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: PiS wiele nie ugra na „aferze KPO”. Nie nadaje się na ośmiorniczki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Polska bezbronna przed dronami. To kolejne ostrzeżenie
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: 20 miliardów na stole. Co oznacza reorganizacja PZU i Pekao
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Wniosek z rozmów o pokoju jest oczywisty: musimy się zbroić
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama