Reklama
Rozwiń
Reklama

Iluzja danych o inflacji

Posługujemy się wadliwym wskaźnikiem inflacji rok do roku, bo jego wartość zależy od kształtowania się cen obecnie i 12 miesięcy temu.

Publikacja: 08.04.2018 21:00

Iluzja danych o inflacji

Foto: Adobe Stock

„Rzeczpospolita" przyniosła niedawno taką oto informację: „Indeks cen konsumpcyjnych (...) wzrósł w lutym o 1,4 proc. rok do roku, po zwyżce o 1,9 proc. w styczniu i 2,1 proc. w grudniu. Ankietowani (...) ekonomiści spodziewali się zniżki, ale (...) do 1,7 proc.". Dziennikarz i cytowani w tekście ekonomiści powinni jednak zwrócić uwagę na wskaźnik miesięczny, bo faktycznie ceny w lutym nie wzrosły, ale spadły.

Jeśli chce się wiedzieć, co działo się w danym miesiącu, trzeba patrzeć nie na wskaźnik cen rok do roku (r./r.), lecz wartość miesiąc do miesiąca poprzedniego (m./m.), która też jest podawana przez GUS. I okazuje się, że wskaźnik m./m. wyniósł 99,8 proc., a więc w lutym ceny spadły o 0,2 proc. W styczniu wskaźnik m./m. wynosił 100,3, czyli ceny wzrosły o 0,3 proc., nieco bardziej niż w grudniu (0,2 proc.).

Pozostało jeszcze 81% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama