Reklama

Polska dostanie od UEFA żółtą kartkę

Wizytuje nas ekipa UEFA, która musi ocenić, czy od przyznania nam wspólnie z Ukrainą prawa organizacji Euro 2012 poczyniliśmy konkretne prace, czy też wciąż żyjemy w stanie euforii i przekonania, że jakoś to będzie. Obawiam się, że kontrolerzy wyciągną pierwszą żółtą kartkę. Oby nas to zdopingowało, a nie było pretekstem do obrażania się.

Publikacja: 08.11.2007 00:35

Optymizmem powiało na Ukrainie. Jeśli pomarańczowi się nie pokłócą, to powinny zniknąć spory kompetencyjne i wyrywanie sobie upoważnień do wydawania decyzji między ekipami prezydenta i premiera. Stadiony już pną się do góry. W grudniu oddany zostanie obiekt w Dniepropietrowsku, w marcu w Doniecku. My także zaczęliśmy budować stadiony... szkoda że nie w Polsce. Nasza firma wygrała właśnie przetarg na położenie donieckiej murawy.

Ukraińcy serio potraktowali Euro. Rząd przyjął wart ponad 20 mld zł długofalowy program stworzenia linii pociągów o prędkości 160 – 200 km/h. Do 2012 r. zbudowane zostaną trasy konieczne do obsłużenia Euro i integracji z Unią. Nieco gorzej jest z dostateczną ilością dobrych dróg, hoteli czy przystosowania lotnisk i prawodawstwa do większego ruchu.

A w Polsce? Szczęśliwie zakończyliśmy jałową debatę nad nową lokalizacją Stadionu Narodowego w stolicy. Jednak zmarnowane pół roku na dywagacje, gdzie budować, zdaniem wielu pogrzebało szanse na rozegranie meczu inauguracyjnego w Warszawie. Może tak. Ale nie pogrzebało jeszcze idei Euro 2012 w Polsce.

Jeśli przez zimowy, martwy sezon budowlany nowy rząd i parlament przyjmą kilkaset zmian do nieżyciowych ustaw, damy radę. Jeśli rzetelnie wyliczymy, ile potrzebujemy dodatkowych środków na drogi i koleje, a minister finansów uzna, że nie jest to marnowanie pieniędzy, tylko inwestycja w rozwój kraju, usuniemy kolejny poważny problem stojący na drodze do Euro.

Wreszcie, jeżeli przyjmiemy ostrożne rachunki, że brakuje nam 40 proc. budowlanego potencjału wykonawczego, i umożliwimy pracę u nas cudzoziemcom, zwiększymy szanse na przyspieszenie.

Reklama
Reklama

No i na koniec. Niech nowi decydenci nie zaczynają od obiecywania tysięcy kilometrów autostrad. Na tym się wszyscy poprzednicy przejechali. Zabierzmy się do roboty bez błysków fleszy i kamer. Każdy niech robi, co do niego należy, a wtedy na sakramentalne pytanie „Pomożecie?”, padnie jedynie słuszna odpowiedź.

Autor jest ekspertem Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Kośny, Hardt: Sięgnijmy do ekonomii
Opinie Ekonomiczne
Przemysław Tychmanowicz: W poszukiwaniu inwestycyjnego złotego Graala
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Państwo na zakupach. Dlaczego Krajowa Grupa Spożywcza nie powinna przejmować Carrefoura
Opinie Ekonomiczne
Prof. Polowczyk: Polska miała dużo szczęścia od 1990 roku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz:: Kupujemy okręty, czyli gospodarka, głupcze!
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama