Marketing na kolei

Wojciech Balczun, od stycznia prezes PKP Cargo. Towarzyski, bezpośredni, konkretny i konsekwentny – wymieniają wszyscy jego byli i obecni współpracownicy

Publikacja: 07.05.2008 04:46

Marketing na kolei

Foto: Rzeczpospolita

Wojciech Balczun ma 38 lat. Od trzech miesięcy prezes największego polskiego przewoźnika towarowego i drugiej co do wielkości kolei europejskiej. – Jest bardzo kontaktowym człowiekiem, w biznesie kieruje się rzeczowymi, prorynkowymi argumentami – mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Liczę, że nie straci zapału do restrukturyzacji firmy – podsumowuje.

Na razie, od trzech miesięcy, jak mówią współpracownicy, pracuje po 14 – 16 godzin na dobę. Jak sam mówi, wyprowadzenie Cargo na prostą jest wyzwaniem, którego realizacja może okazać się spektakularna. Ma żyłkę marketingowca i doświadczenie w tym zakresie z wieloletniej pracy w banku. Dużą wagę przywiązuje do wizerunku firmy i dobrych kontaktów z klientami już na poziomie sprzedaży produktu.

Ukończył Uniwersytet Śląski w Katowicach, potem podyplomowe studia menedżerskie MBA Rotterdam School of Management, Erasmus University. Dodatkowo ukończył szereg kursów w zakresie zarządzania, marketingu i finansów. Przez sześć lat, zanim objął stanowisko prezesa największego polskiego przewoźnika towarowego, był dyrektorem zarządzającym marketingiem detalicznym PKO BP. Przewodniczy radzie nadzorczej Inteligo Financial Services. Na kolej trafił w 2005 roku, został przewodniczącym rady nadzorczej PKP SA. Jego umacniająca się wówczas pozycja w PKO BP i pojawienie się w PKP było kojarzone z powiązaniami z Prawem i Sprawiedliwością. Jednak p.o. prezesa Cargo, a potem prezesem spółki został po tym jak do władzy doszła Platforma Obywatelska. – PKP Cargo potrzebuje sprawnego menedżera – uzasadniało wybór Wojciecha Balczuna Ministerstwo Infrastruktury.

W 2006 r. pełnił społeczną rolę mediatora w sporze zbiorowym na tle postulatów płacowych w PKP Cargo i doprowadził do podpisania porozumienia pomiędzy przedstawicielami związków zawodowych oraz zarządem spółki.

Szefem firmy został w momencie kolejnego kryzysu na tle płac – związki zawodowe domagały się kolejnych podwyżek. Cargo utraciła znaczną część rynku, oddając pole prywatnym przewoźnikom. Musiała zacząć spłacać kary nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wykorzystywanie pozycji monopolisty.

Gdy tylko zasiadł w fotelu prezesa PKP Cargo, zapowiedział coś do tej pory niespotykanego – koniec walki z prywatnymi przewoźnikami. – Musimy nauczyć się współpracować i razem reprezentować branżę – brzmiała jedna z jego deklaracji. To spodobało się branży, która czeka na jej realizację.

Wojciech Balczun ma 38 lat. Od trzech miesięcy prezes największego polskiego przewoźnika towarowego i drugiej co do wielkości kolei europejskiej. – Jest bardzo kontaktowym człowiekiem, w biznesie kieruje się rzeczowymi, prorynkowymi argumentami – mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Liczę, że nie straci zapału do restrukturyzacji firmy – podsumowuje.

Na razie, od trzech miesięcy, jak mówią współpracownicy, pracuje po 14 – 16 godzin na dobę. Jak sam mówi, wyprowadzenie Cargo na prostą jest wyzwaniem, którego realizacja może okazać się spektakularna. Ma żyłkę marketingowca i doświadczenie w tym zakresie z wieloletniej pracy w banku. Dużą wagę przywiązuje do wizerunku firmy i dobrych kontaktów z klientami już na poziomie sprzedaży produktu.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację