W pierwszej połowie 2008 roku liczba pierwszych rejestracji w Polsce samochodów używanych (sprowadzonych) ponad trzykrotnie przekraczała rejestracje nowych pojazdów (w większości kupionych u krajowych dilerów) – wylicza Instytut Samar.
W przypadku nowych samochodów rejestracji było 164,1 tys., czyli o 16,6 proc. więcej niż przed rokiem. Tu liderem jest Toyota, przed Skodą i Oplem. Z kolei w drugiej kategorii (sprowadzonych używanych samochodów) pierwszych rejestracji w kraju było prawie 523 tys. (wzrost o 16,3 proc.). Co piąty sprowadzony w tym roku samochód używany to Volkswagen. Na kolejnych miejscach są: Opel (14 proc. udziału), Ford (9 proc.), Audi (8,5 proc.), Renault (7,8 proc.), Mercedes (4,7 proc.) oraz BMW (prawie 4,3 proc.).
RZ: Po pierwszym półroczu Toyota pozostaje liderem wśród nowo zarejestrowanych samochodów. Zarejestrowano 18,3 tys. nowych toyot. Ile z tego wyjechało z autoryzowanych salonów?
Witold Nowicki:
Ponad 99 proc. Prywatny import, nawet gdy są to nowe lub prawie nowe samochody, zaliczany jest zwykle do pierwszych rejestracji używanych aut. I tu, niestety, w kategorii pojazdów sprowadzonych do jednego roku Toyota zajmuje drugie miejsce. Jeszcze bardziej martwi nas dynamika wzrostu takiego importu. Ona w tym roku zwiększa się w przypadku Toyoty o 70 proc. Nadal jednak nie są to duże wielkości – niecałe 2 tys. sztuk nowych toyot w pierwszym półroczu.