Propozycja wpisana jest zapewne w pomysł walki z drożyzną dnia codziennego. Wyliczono bowiem wartość życia ludzkiego: dwie przepalone żarówki i 150 zł więcej za benzynę rocznie. To zbyt uproszczone dane, ale warto wspomnieć, że klimatyzacja bardziej podbija zużycie paliwa (+5 proc).
Statystyki rzeczywiście pogorszyły się w 2007 r. Nie tylko w Polsce zresztą. Na naszych drogach było więcej wypadków (o 5,7 proc.), zabitych (o 6,5 proc.) i rannych (o 6,9 proc.) Jeśli dokładniej spojrzeć na statystyki, to okaże się, że wzrost liczby zabitych i rannych dotyczył głównie pory nocnej. W dzień liczba zabitych wzrosła o 4 proc., a w nocy o 9 proc. Poza tym wzrost ciężkich wypadków nastąpił zimą (styczeń i luty), a przecież wnioskodawcy nie proponują jazdy bez świateł po zmierzchu i zimą.
Analizując sytuację, warto zauważyć, że jeden rok to zbyt krótki okres na wyciąganie długofalowych wniosków o skuteczności świateł. Wypadków przybywa, bo rośnie m.in. liczba aut, średniorocznie o milion. Są one coraz szybsze, a Polacy znani są z ułańskiej fantazji na drogach. Bezpiecznych dróg także przybywa jak na lekarstwo. Zresztą nie ma czegoś takiego jak bezpieczna droga.
Fakty są takie, że jeżeli auto ma dobrze ustawione światła i nie oślepia, to nawet w słoneczny dzień jest widoczne z większej odległości. Łatwiej oszacować jego odległość od nadjeżdżającego w jego kierunku pojazdu. To ważne także dla pieszych i rowerzystów.
Z obserwacji Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że przed wprowadzeniem nakazu włączonych świateł jedynie 58 proc. ciężarówek jeździło w dzień z włączonymi reflektorami. Natomiast 70 proc. kierowców aut osobowych używało świateł w dzień przed wprowadzeniem obowiązku. Taki misz-masz na drodze to dopiero stwarzanie zagrożenia dla bezpieczeństwa.