Reklama

Przegrana walka o inwestorów

Wiadomo, że w kryzysie firmy szukają oszczędności, a łatwiej robić to poza krajem macierzystym. Wiadomo, że recesja, która ogarnęła znaczną część światowej gospodarki, zniechęca m.in. do inwestowania za granicą.

Aktualizacja: 15.06.2009 21:29 Publikacja: 15.06.2009 21:27

Wiadomo też, że nawet te firmy, które chcą się rozwijać w okresie spowolnienia, mają problemy ze znalezieniem finansowania swoich przedsięwzięć. Efekt: spadek globalnych nakładów inwestycyjnych aż o 15 proc. w 2008 roku oraz prognoza dalszych spadków w tym, a może i przyszłym roku.

Muszą sobie z tym radzić wszystkie państwa, dla których inwestycje zagraniczne są ważnym czynnikiem pobudzającym gospodarkę, także Polska. Ten trudny sprawdzian nasze władze na razie oblewają, chociaż w konkurencji z innymi krajami mamy przecież sporo atutów: nadal relatywnie niskie koszty pracy, zastępy wykwalifikowanych pracowników oraz studentów, stabilną – na tle regionu – sytuację gospodarczą i polityczną czy duży rynek wewnętrzny.

Wydawałoby się, że w czasie recesji tak mocne argumenty pozwolą przekonać do Polski zastępy inwestorów, szczególnie zainteresowanych projektami związanymi z technologiami lub usługami. Zdaniem niektórych ekspertów możemy stać się nawet centrum usług dla Europy. Ale raczej nic podobnego nie nastąpi.

Na przeszkodzie stoi brak spójnej promocji kraju: co z tego, że my dobrze znamy swoje atuty, skoro nie mają o nich pojęcia potencjalni inwestorzy?

Nie mamy też przejrzystego systemu zachęt inwestycyjnych, nie mamy profesjonalnej agencji zajmującej się promocją gospodarki. Kibice wiedzą, że aby wygrać mecz, nie wystarczy być po prostu lepszym: potrzebna jest też determinacja oraz wola walki. Chyba powinien o tym dobrze wiedzieć także szef polskiego rządu.

Reklama
Reklama

[b][link=http://blog.rp.pl/blog/2009/06/15/andrzej-krakowiak-przegrana-walka-o-inwestorow/]Skomentuj[/link][/b]

Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Opinie Ekonomiczne
Roguski: Przyszłość mieszkaniówki. Państwa-miasta i pułapka domów za 1 zł
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Do dziecka trzeba dwojga
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Fandrejewska: Więcej mieszkań niż rodzin: to dobrze czy źle?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama