Rockman na torach

Tomasz Moraczewski, miłośnik transportu i muzyki. Miał budować autostrady – rozwija polską kolej samorządową. W wolnych chwilach gra w zespole rockowym na klawiszach

Publikacja: 18.09.2009 02:08

Tomasz Moraczewski stworzył InterRegio – pospieszne przewozy międzywojewódzkie, które konkurują z po

Tomasz Moraczewski stworzył InterRegio – pospieszne przewozy międzywojewódzkie, które konkurują z pociągami uruchamianymi przez PKP IC

Foto: Rzeczpospolita

Prezesem należącej do samorządów spółki PKP Przewozy Regionalne został w czerwcu tego roku. Wcześniej przez trzy miesiące był dyrektorem handlowym spółki i członkiem jej zarządu.

– Chcę stworzyć z PKP PR silnego przewoźnika samorządowego – mówi Tomasz Moraczewski o swoich celach zawodowych. Daje sobie na to dwa i pół roku. To on stworzył InterRegio – pospieszne przewozy międzywojewódzkie, które konkurują z pociągami uruchamianymi przez PKP IC. Nad usamorządowieniem spółki kolejowej pracował od początku powstania projektu. Uczestniczył w pracach Sejmowej Komisji Infrastruktury nad przekazaniem spółki marszałkom.

Zanim trafił do władz samorządowego przewoźnika kolejowego, był dyrektorem Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. To m.in. z jego inicjatywy powstał projekt szybkiej kolei metropolitalnej w obszarze BiT-City. Ma ona połączyć dwa największe ośrodki regionu – Bydgoszcz i Toruń.

W 1994 roku ukończył Wydział Prawa i Administracji na Uniwersytecie w Toruniu. Tematyka pracy magisterskiej dotyczyła dróg. _ Jestem miłośnikiem wszystkiego, co wiąże się z transportem. Podczas studiów myślałem, że będę budował polskie autostrady – mówi Tomasz Moraczewski.

Jak twierdzą jego pracownicy, jest wyjątkowo wymagający. Skrupulatnie rozlicza z postawionych zadań. Interesuje się pracami poszczególnych wydziałów – zawsze na bieżąco wie, co się w nich dzieje. Jest otwarty na nowe rozwiązania, śledzi nowinki techniczne, fora internetowe dotyczące kolei. – Wyciąga z nich wnioski i wprowadza zmiany w życie – podsumowuje jeden z pracowników. Jedną z jego zalet ma być umiejętność rozmowy z podwładnymi. Nie upiera się za wszelką cenę przy swoim. Po wysłuchaniu argumentów potrafi zweryfikować pomysł.

Pochodzi z Torunia, gdzie wciąż mieszka jego rodzina i gdzie wraca na weekendy. – W Warszawie nie mam czasu na nic poza pracą – przyznaje.

W rozmowie jest bezpośredni, błyskotliwy i inteligentny. Potrafi zręcznie unikać wypowiedzi na zadane pytanie. Ma poczucie humoru.

Jego hobby od dawna to muzyka. – W Toruniu mam zespół, gram na klawiszach – opowiada. Grają, jak sam określa, łagodnego rocka. – Mamy epizod jak Perfect – graliśmy na weselach. Teraz to głównie przyjemność – podsumowuje. Jak dodaje, myśli o nagraniu płyty. – Choć pewnie nie odniesiemy takiego sukcesu jak Dire Straits – zastrzega, śmiejąc się. Podobne muzyczne zainteresowania ma Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Może kiedyś PKP Cargo i PKP Przewozy Regionalne dadzą wspólny koncert – dodaje.

Jest żonaty, ma dwie córki.

Prezesem należącej do samorządów spółki PKP Przewozy Regionalne został w czerwcu tego roku. Wcześniej przez trzy miesiące był dyrektorem handlowym spółki i członkiem jej zarządu.

– Chcę stworzyć z PKP PR silnego przewoźnika samorządowego – mówi Tomasz Moraczewski o swoich celach zawodowych. Daje sobie na to dwa i pół roku. To on stworzył InterRegio – pospieszne przewozy międzywojewódzkie, które konkurują z pociągami uruchamianymi przez PKP IC. Nad usamorządowieniem spółki kolejowej pracował od początku powstania projektu. Uczestniczył w pracach Sejmowej Komisji Infrastruktury nad przekazaniem spółki marszałkom.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody