Kryzys nie zaszkodził rynkowie whisky w Polsce

- Przywiązanie do wódki nie powoduje wcale, że Polacy nie są zainteresowani sięganiem po nowe i po luksusowe alkohole, w tym po whisky - mówi Christian Porta, prezes Chivas Brothers

Publikacja: 29.10.2010 02:55

Kryzys nie zaszkodził rynkowie whisky w Polsce

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

[b]"Rz:"[/b] Jak bardzo kryzys zaszkodził rynkowi whisky?

[b]Christian Porta[/b]: Do 2008 r. nasza sprzedaż rosła w tempie kilku procent rocznie. Załamanie przyszło w 2009 r. – zanotowaliśmy wówczas jednocyfrowy spadek. Ale było ono tylko chwilowe, ponieważ od początku 2010 r. popyt zaczął się odbudowywać. W pierwszej połowie tego roku sprzedaż marki Chivas Regal wzrosła o 25 proc. W pierwszym kwartale naszego roku finansowego, który zaczął się 1 lipca 2010 roku, Chivas Brothers jako grupa poprawił obroty o 14 proc.

Skutki kryzysu, który pojawił się w 2009 r., nie były odczuwalne w równym stopniu na wszystkich rynkach. Spowolnienie odczuliśmy np. w krajach azjatyckich, ale nie doświadczyliśmy go w Ameryce Środkowej i Południowej. W Europie, ze względu na problemy gospodarcze, ucierpiały głównie Hiszpania i Grecja. Popyt spadł także w Irlandii.

Jednak nadal w Europie Zachodniej są kraje takie jak Francja czy Niemcy, w których sprzedaż naszej whisky rośnie.

[b]Jak na tle Zachodu wypada Europa Środkowo – Wschodnia, w tym Polska?[/b]

Z powodu kryzysu ucierpiał rynek rosyjski, ale widzimy tam oznaki ożywienia. W Polsce sprzedaż whisky wyglądała dobrze nawet w najtrudniejszym 2009 roku. Zanotowaliśmy 10 proc. wzrostu. W tym roku jego tempo jest znacznie szybsze.

[b]Polska to kraj, gdzie króluje wódka. Czy zatem sprzedaż whisky będzie nadal rosnąć, jeżeli ten gatunek alkoholu przestanie być dla nas nowością?[/b]

Przywiązanie do wódki nie powoduje wcale, że Polacy nie są zainteresowani sięganiem po nowe i po luksusowe alkohole, w tym po whisky. W ubiegłym roku, gdy whisky zyskiwała, sprzedaż wódki na polskim rynku spadła. Sytuacja w Polsce przypomina nieco to, co działo się w w Hiszpanii na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Dzięki integracji z Unią Europejską i zmianom politycznym kraj ten otworzył się na nowe produkty i jest obecnie jednym z pięciu największych rynków whisky na świecie.

[b]Mamy szansę zostać drugą Hiszpanią?[/b]

Nie sądzę, aby Polska mogła zostać jednym z pięciu największych rynków whisky na świecie. Ale biorąc pod uwagę tempo, w jakim rośnie sprzedaż, za dwa – trzy lata może wejść do dwudziestki krajów, gdzie sprzedaż whisky przekracza 9 mln litrów rocznie. Obecnie sprzedaż szkockiej whisky na polskim rynku wynosi ok. 6,4 mln litrów, co już teraz daje Polsce miejsce wśród 30 największych globalnych rynków.

[b]Jak Chivas Brothers zamierza walczyć o polski rynek?[/b]

Polska jest dla nas atrakcyjna m.in. ze względu na wielkość kraju oraz tempo, w jakim rozwija się gospodarka. Mamy już tutaj nasze kluczowe marki Chivas Regal i Ballantine’s. Dziesięć lat temu ich udziały były znikome, dziś pierwsza z nich jest wiceliderem segmentu super premium, Ballantine’s zajmuje drugie miejsce w segmencie whisky premium. Będziemy rozwijać ich dystrybucję i promować je w takim zakresie, na jaki pozwalają przepisy prawa.

[b]Jak bardzo obowiązujący w Polsce zakaz reklamy mocnych alkoholi blokuje ekspansję takich firm jak Chivas Brothers?[/b]

Polska należy do nielicznej grupy państw Europy, gdzie restrykcje są tak duże. Jednak i we Francji, Hiszpanii oraz państwach skandynawskich są ograniczenia. We Francji obowiązuje zakaz reklamowania whisky w telewizji, ale można robić to m.in. w określonym zakresie w radiu i w prasie ogólnodostępnej. Ale jak widać, restrykcyjne prawo nie jest w stanie zablokować szybkiego rozwoju konsumpcji whisky w Polsce. Polacy, podróżując czy masowo wyjeżdżając do pracy, np. do Wielkiej Brytanii, obserwują, jakie alkohole są popularne na innych rynkach.

[b]Czy możliwa jest dalsza konsolidacja rynku whisky?[/b]

Holding Pernod Ricard poprzez Chivas Brothers kontroluje ponad jedną czwartą światowego rynku whisky, co daje mu drugie miejsce. Pierwszy jest Diageo z udziałami przekraczającymi 30 proc. Nie spodziewałbym się zatem poważnych ruchów akwizycyjnych. My nie planujemy przejęć, ponieważ jesteśmy w stanie rozwijać się dzięki markom, które już posiadamy.

[b]"Rz:"[/b] Jak bardzo kryzys zaszkodził rynkowi whisky?

[b]Christian Porta[/b]: Do 2008 r. nasza sprzedaż rosła w tempie kilku procent rocznie. Załamanie przyszło w 2009 r. – zanotowaliśmy wówczas jednocyfrowy spadek. Ale było ono tylko chwilowe, ponieważ od początku 2010 r. popyt zaczął się odbudowywać. W pierwszej połowie tego roku sprzedaż marki Chivas Regal wzrosła o 25 proc. W pierwszym kwartale naszego roku finansowego, który zaczął się 1 lipca 2010 roku, Chivas Brothers jako grupa poprawił obroty o 14 proc.

Pozostało 87% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację