Nasza czytelniczka, pani E. (nazwisko do wiadomości red.), napisała: „Chciałabym wynająć pomieszczenia biurowe w dobrym miejscu w Warszawie, dla małej firmy. W biurze musiałoby się znajdować pomieszczenie do pracy oraz pokoik gościnny. Podstawowym kryterium są koszty, więc może być poza ścisłym centrum Warszawy. Chodzi jednak o w miarę prestiżową lokalizację."
Co poradził jej ekspert? Aleksandra Rafałowska, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, spotkała się z czytelniczką „Rz" i zaproponowała jej kilka rozwiązań: – Nieduża firma decydująca się na wynajem biura, ma trzy główne możliwości. Po pierwsze, wynajem mieszkania przystosowanego do pracy biurowej. Zaletami takiego rozwiązania są relatywnie niska cena czy możliwość krótkiego okresu najmu (np. rok, a nie 3 – 5 lat, jak w przypadku biurowców). Wadą wynajmu mieszkania na cele biurowe może być jego niekorzystny wpływ na wizerunek firmy, jeżeli budynek nie jest utrzymany w wysokim standardzie.
Druga możliwość to wynajem małego pomieszczenia w biurowcu. W tym przypadku należy się liczyć z kosztami najmu naliczanymi od faktycznie wynajętej liczby metrów kwadratowych oraz tzw. kosztami serwisowymi związanymi z utrzymaniem budynku biurowego. Ceny najmu biur w Warszawie wynoszą 14 – 26,5 euro za mkw. miesięcznie za wysokiej klasy biuro, a koszty serwisowe to ok. 20 zł za mkw. miesięcznie.
Trzecia możliwość to wynajem tzw. biura serwisowanego. To duża powierzchnia wynajęta przez operatora, następnie podzielona na pokoje i podnajmowana małym firmom. Zaletą takiego rozwiązania jest prestiżowa lokalizacja, wyposażone biuro, dostęp do sal konferencyjnych, recepcji. Koszty są jednak relatywnie wysokie, ok. 1 –1,5 tys. euro za biuro dwuosobowe w dobrej lokalizacji. Zaletą jest możliwość podpisania umowy na krótko.