Polska produkuje dużo piwa

Rok 2012 jest na razie udany dla producentów piwa w kraju. Dzięki nowościom i dużej aktywności promocyjnej ich sprzedaż znowu rośnie

Publikacja: 13.08.2012 04:34

19,1 mln hektolitrów piwa sprzedały w sumie browary w Polsce w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku – wynika z danych GUS. To o ok. 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Szczególnie udany był dla nich maj, gdy hurtownie i sieci handlowe robiły zapasy w związku z Euro 2012. Grupa Żywiec, wicelider rynku, szacuje, że tylko w czerwcu producenci sprzedali o ok. 1,5 proc. piwa więcej niż przed rokiem.

Tak dużego wzrostu sprzedaży jak w pierwszej połowie tego roku branża piwna nie miała na swoim koncie od dawna. W 2011 r. browary sprzedały łącznie o ok. 5 proc. piwa więcej niż przed rokiem. W 2010 r. wzrost wyniósł niecały 1 proc., a w 2009 r. doszło do spadku sięgającego 4 proc.

Wyhamowanie popytu na piwo, do którego doszło wówczas po niemal dwóch dekadach szybkiego rozwoju branży, to efekt dojrzałości rynku. Firma Ernst & Young podaje, że Polska jest trzecim, po Niemczech i Wielkiej Brytanii, producentem piwa w Europie. Pod względem konsumpcji oprócz tych dwóch krajów wyprzedza nas jeszcze tylko Hiszpania.

Skutki wyhamowania popytu odczuły najbardziej duże firmy, z Kompanią Piwowarską oraz grupą Żywiec na czele. Na popularności zaczęły natomiast zyskiwać piwa z browarów regionalnych, specjalizujących się w warzeniu m.in. piw smakowych, ciemnych i niepasteryzowanych. W pierwszej połowie tego roku ich sprzedaż urosła średnio o 8 proc.

Aby przełamać stagnację na rynku, duże firmy zwiększyły aktywność promocyjną i zasypały rynek nowościami. Zaczęły koncentrować się już nie tylko na jasnym pełnym – które zapewniało im sukces w poprzednich latach – ale także na produktach bardziej niszowych.

W tym sezonie koncerny starają się zdobyć rynek piwami z dodatkiem lemoniady. Kompania Piwowarska zdecydowała się także wypromować na ogólnopolskim rynku markę Książęce. Przedtem piwo to znane było przede wszystkim na Śląsku.

Czytaj w internecie

? Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich  śledzi aktualności w branży     www.browaryregionalne.pl

? O regulacjach prawnych i działaniach edukacyjnych informują Browary Polskie      www.browary-polskie.pl

? Brewers of Europe – problemy rynku piwa w ujęciu europejskim      www.brewersofeurope.org

19,1 mln hektolitrów piwa sprzedały w sumie browary w Polsce w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku – wynika z danych GUS. To o ok. 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Szczególnie udany był dla nich maj, gdy hurtownie i sieci handlowe robiły zapasy w związku z Euro 2012. Grupa Żywiec, wicelider rynku, szacuje, że tylko w czerwcu producenci sprzedali o ok. 1,5 proc. piwa więcej niż przed rokiem.

Tak dużego wzrostu sprzedaży jak w pierwszej połowie tego roku branża piwna nie miała na swoim koncie od dawna. W 2011 r. browary sprzedały łącznie o ok. 5 proc. piwa więcej niż przed rokiem. W 2010 r. wzrost wyniósł niecały 1 proc., a w 2009 r. doszło do spadku sięgającego 4 proc.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację