Akredytywa jest rodzajem płatności wykorzystywanym głównie w zagranicznych transakcjach o zwiększonym ryzyku. Poprawia bezpieczeństwo wymiany handlowej oraz zapewnia lepszą płynność finansową sprzedającemu towar. Natomiast gwarancja bankowa to forma zabezpieczenia przed niewywiązaniem się kontrahenta ze swoich zobowiązań, takich jak zapłata za towar, dobre wykonanie kontraktu czy zwrot wypłaconej zaliczki.
– Różnica pomiędzy akredytywą a gwarancją jest najłatwiej uchwytna na przykładzie akredytywy i gwarancji zapłaty. Dzięki akredytywie rozliczymy się z kontrahentem. Natomiast dzięki gwarancji mamy pewność, że jeśli kontrahent nie zapłaci nam w terminie, to pieniądze odzyskamy od banku, jeśli złożymy żądanie wypłaty z gwarancji – wyjaśnia Anna Szkutnik, ekspert z Departamentu Faktoringu i Finansowania Strukturyzowanego w Raiffeisen Bank Polska.
Stroną, która występuje do banku o akredytywę i ponosi jej koszty, jest importer (kupujący towar), któremu zazwyczaj zależy na wydłużeniu terminów płatności. Jednak gdy eksporter (sprzedający towar) nie ma pełnego zaufania do swojego kontrahenta, może zażądać zapłaty natychmiastowej. Mocnym argumentem przekonującym go do udzielenia kredytu kupieckiego będzie otwarcie przez importera akredytywy. Dzięki niej eksporter ma pewność, że jeśli dostarczy towar zgodnie z warunkami umowy, dostanie zapłatę w terminie. Obowiązek płatności weźmie na siebie bank. Z kolei importer ma gwarancję, że kontrakt będzie zrealizowany zgodnie z ustaleniami. Może on również zdecydować o otwarciu akredytywy z odroczonym terminem płatności.
Lepsze warunki kontraktu
– Akredytywę szczególnie można polecić firmom, które dopiero rozpoczynają współpracę z nowym kontrahentem. Stanowi ona zobowiązanie banku, który zabezpiecza ryzyko po dwóch stronach transakcji. Te uzgodnienia są zapisane w warunkach akredytywy. Rozliczając transakcję za jej pomocą, firma podnosi swoją wiarygodność w oczach kontrahenta i dzięki temu może wynegocjować lepsze warunki kontraktu, m.in. niższe ceny lub odroczone terminy płatności – wyjaśnia Anna Szkutnik.
Gwarancja, podobnie jak akredytywa, zwiększa bezpieczeństwo transakcji oraz podnosi wiarygodność kupującego towar lub usługę, ale nie jest instrumentem rozliczeniowym, lecz jedynie zabezpieczającym.