Mniej formalności i zabezpieczeń

Spośród wielu sposobów finansowania samochodów firmowych największą popularnością w grupie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw cieszy się leasing.

Publikacja: 08.11.2012 00:08

Przedsiębiorcy zainteresowani zewnętrznym finansowaniem zakupu samochodów mają do dyspozycji kredyt bankowy, pożyczkę, leasing oraz wynajem długoterminowy. Z badania przeprowadzonego przez Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że z leasingu w takiej sytuacji korzysta obecnie 65 proc. przedsiębiorstw.

– Leasing zyskuje na popularności w czasie niepewności gospodarczej, gdyż w przeciwieństwie do kredytu nie wymaga ustanowienia tak wielu zabezpieczeń. Główną gwarancją dla finansującego jest leasingowany przedmiot, który przez cały okres trwania umowy pozostaje jego własnością. Dodatkowo zaostrzenie polityki kredytowej przez banki w czasie dekoniunktury sprawia, że przedsiębiorcy szukają alternatywy. Wtedy często wybierają leasing. Z naszych doświadczeń wynika, że firmy, które spróbowały tego rozwiązania, często do niego wracają, głównie ze względu na korzyści podatkowe oraz małą liczbę formalności – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w spółkach leasingowych BZ WBK.

Popularność leasingu rośnie wraz z wielkością firmy. Na takie rozwiązanie przy zakupie auta zdecydowało się 44 proc. mikrofirm, natomiast w grupie małych oraz średnich przedsiębiorstw współczynnik ten wyniósł odpowiednio 71 i 79 proc. Z pożyczki lub kredytu na zakup auta skorzystało 12 proc. badanych firm, a z wynajmu 4 proc.

65 proc.

badanych firm bierze samochody w leasing

Dla wszystkich przedsiębiorców największe znaczenie mają korzyści podatkowe wynikające z wyboru danej formy finansowania (70 proc. odpowiedzi). Inne motywy skłaniające do korzystania z leasingu to: mała liczba wymaganych dokumentów oraz atrakcyjne usługi dodatkowe .

Z badania wynika także, że co trzeci przedsiębiorca (32 proc.) łącznie z finansowaniem auta firmowego wybiera ubezpieczenie znajdujące się w pakiecie, 13 proc. decyduje się na kartę paliwową, a 9 proc. na usługi serwisów samochodowych.

– Korzyści to przede wszystkim dobre warunki cenowe, które łatwiej wynegocjować leasingodawcy niż indywidualnemu klientowi. Przy okazji, szczególnie pod koniec roku, kiedy na rynku zwykle obserwujemy ożywienie, można liczyć na atrakcyjne promocje - mówi Tomasz Sudaj.

Każdy przedsiębiorca, który skorzystał z ubezpieczenia leasingowanego samochodu, wykupił pakiet OC/AC. Do tego ponad 40 proc. klientów zdecydowało się na assistance.

Najważniejszym kryterium wyboru ubezpieczenia jest jego cena – na ten czynnik wskazało aż trzech na czterech przedsiębiorców. Dla połowy respondentów ważna jest szybkość likwidacji szkody, dla 41 proc. zaś – zakres ochrony ubezpieczeniowej. Najmniej istotna, choć ważna dla co piątego leasingobiorcy, jest renoma towarzystwa ubezpieczeniowego.

– Warto podkreślić, że w przypadku usług dodanych do leasingu ważniejsza niż cena powinna być faktyczna przydatność. Zanim klient dokona wyboru, powinien wnikliwie przeanalizować potrzeby swojej firmy, aby usługi spełniały jego oczekiwania i były adekwatne do prowadzonej działalności – mówi Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w BZ WBK Leasing.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing w dniach 12–20 września 2012 r. na celowej próbie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.

Przedsiębiorcy zainteresowani zewnętrznym finansowaniem zakupu samochodów mają do dyspozycji kredyt bankowy, pożyczkę, leasing oraz wynajem długoterminowy. Z badania przeprowadzonego przez Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że z leasingu w takiej sytuacji korzysta obecnie 65 proc. przedsiębiorstw.

– Leasing zyskuje na popularności w czasie niepewności gospodarczej, gdyż w przeciwieństwie do kredytu nie wymaga ustanowienia tak wielu zabezpieczeń. Główną gwarancją dla finansującego jest leasingowany przedmiot, który przez cały okres trwania umowy pozostaje jego własnością. Dodatkowo zaostrzenie polityki kredytowej przez banki w czasie dekoniunktury sprawia, że przedsiębiorcy szukają alternatywy. Wtedy często wybierają leasing. Z naszych doświadczeń wynika, że firmy, które spróbowały tego rozwiązania, często do niego wracają, głównie ze względu na korzyści podatkowe oraz małą liczbę formalności – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w spółkach leasingowych BZ WBK.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację