Przedsiębiorcy zainteresowani zewnętrznym finansowaniem zakupu samochodów mają do dyspozycji kredyt bankowy, pożyczkę, leasing oraz wynajem długoterminowy. Z badania przeprowadzonego przez Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że z leasingu w takiej sytuacji korzysta obecnie 65 proc. przedsiębiorstw.
– Leasing zyskuje na popularności w czasie niepewności gospodarczej, gdyż w przeciwieństwie do kredytu nie wymaga ustanowienia tak wielu zabezpieczeń. Główną gwarancją dla finansującego jest leasingowany przedmiot, który przez cały okres trwania umowy pozostaje jego własnością. Dodatkowo zaostrzenie polityki kredytowej przez banki w czasie dekoniunktury sprawia, że przedsiębiorcy szukają alternatywy. Wtedy często wybierają leasing. Z naszych doświadczeń wynika, że firmy, które spróbowały tego rozwiązania, często do niego wracają, głównie ze względu na korzyści podatkowe oraz małą liczbę formalności – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w spółkach leasingowych BZ WBK.
Popularność leasingu rośnie wraz z wielkością firmy. Na takie rozwiązanie przy zakupie auta zdecydowało się 44 proc. mikrofirm, natomiast w grupie małych oraz średnich przedsiębiorstw współczynnik ten wyniósł odpowiednio 71 i 79 proc. Z pożyczki lub kredytu na zakup auta skorzystało 12 proc. badanych firm, a z wynajmu 4 proc.
65 proc.
badanych firm bierze samochody w leasing