Polscy bankowcy mogą czuć się usatysfakcjonowani, czytając raport na temat sytuacji w europejskiej bankowości detalicznej, opublikowany przez A.T. Kearney.
„Retail Banking Radar" to coroczny raport globalnej firmy doradztwa strategicznego A.T. Kearney, podsumowujący trendy minionego okresu i przewidujący perspektywy na kolejny rok w europejskiej bankowości detalicznej. Analiza wyników osiąganych przez polskie banki pozwala autorom tegorocznego raportu stwierdzić, że „Polska pozostaje jasnym punktem na bankowej mapie Europy Wschodniej, od 2009 roku konsekwentnie zmniejszając dystans, jaki ją dzieli od Europy Zachodniej".
Ta relatywnie dobra opinia na temat sytuacji polskich banków nie zmienia jednak faktu, że cały sektor bankowości detalicznej może się spodziewać w najbliższej przyszłości kłopotów – większość europejskich banków stoi przed widmem spadającej rentowności.
Cztery ligi europejskie
Pięć lat od wybuchu globalnego kryzysu finansowego regionalne różnice w Europie są coraz bardziej widoczne. De facto mamy do czynienia z czterema Europami bankowości detalicznej.
Pierwszą ligę tworzą Skandynawia i Szwajcaria, które czas niepewności mają już za sobą. Zysk przypadający na klienta i produktywność pracowników osiągają tu najwyższe wartości w Europie.