Młodzi kreatywni rządzą

Niedawno uczestniczyłem w ciekawej konferencji organizowanej w Bratysławie przez młodych ludzi, którzy jeszcze rok temu byli studentami. Celem tej konferencji było zainspirowanie uczestników do tworzenia własnych firm, które będą zlokalizowane na Słowacji i miały globalną skalę działania.

Publikacja: 28.09.2013 09:48

Żeby zainspirować 300 osób zebranych na sali, zaproszono między innymi Erno Rubika, który opowiadał, jak powstała jego słynna kostka, dlaczego okazała się takim sukcesem i ile na tym zarobił.

Był młody Węgier, twórca oprogramowania do prezentacji pod nazwą Prezi.com, które staje się konkurentem dla PowerPointa.

Występowała 18-letnia Brytyjka, która wykorzystując podstawową wiedzę fizyczną, zaprojektowała lodówkę chłodzącą za pomocą parującej brudnej wody, co pozwoli obniżyć temperaturę nawet do 6 stopni. Ta lodówka jest coraz bardziej powszechna w wielu bardzo biednych rejonach Afryki Subsaharyjskiej.

Ciekawe wystąpienie miała „główna opowiadaczka historii", czyli w oryginale „chief storyteller" firmy społeczności Airbnb, w ramach której ludzie wynajmują podróżnikom sofę, pokój, mieszkanie lub dom. Ta społeczność działa już w 34 tys. miast w 192 krajach, a zaczęło się od wynajmu materaca w mieszkaniu jednego z twórców Airbnb w czasie, gdy hotele w San Francisco były obłożone.

Na konferencji poznaliśmy mechanizmy, które pomogły zbudować ten sukces.

Był też Peter Breiner, znany dyrygent i najpopularniejszy twórca muzyki klasycznej w Internecie.

Poznaliśmy również historię sukcesu Spotify.

Ja też miałem swoje półgodzinne wystąpienie, jako jedyny profesor w tym gronie; na podstawie wywiadów przeprowadzonych z jedenastoma właścicielami i prezesami polskich globalnych firm opowiadałem historie sukcesu tych firm.

To było zresztą bardzo przyjemne, ponieważ produkty większości tych firm są świetne znane w Bratysławie – żeby wspomnieć paczkomaty Easypack, autobusy Solaris, soki Kubik czy salony Reserved.

Poza Rubikiem, któremu stuknęła siedemdziesiątka, i Breinerem, byłem trzecim seniorem na scenie, mimo że mam dopiero 46 lat. Pozostali występujący mieli od 18 do około 30 lat.

To pokazuje, że coraz częściej globalne produkty i globalne firmy są tworzone przez bardzo młodych ludzi, którym nikt jeszcze nie powiedział, że się nie da.

Zresztą sama konferencja została bardzo sprawnie i profesjonalnie zorganizowana przez grupę 24-latków, kolegów ze szkoły, przy udziale grupy jeszcze młodszych wolontariuszy. Mimo młodego wieku ściągnęli z całego świata świetnych mówców, ludzi sukcesu.

W Polsce jest wielu wspaniałych młodych ludzi, którzy też mogą stworzyć globalne firmy. Trzeba im tylko zapewnić dobre warunki i wtedy dopiero będzie się działo.

Żeby zainspirować 300 osób zebranych na sali, zaproszono między innymi Erno Rubika, który opowiadał, jak powstała jego słynna kostka, dlaczego okazała się takim sukcesem i ile na tym zarobił.

Był młody Węgier, twórca oprogramowania do prezentacji pod nazwą Prezi.com, które staje się konkurentem dla PowerPointa.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody