Młodzi kreatywni rządzą

Niedawno uczestniczyłem w ciekawej konferencji organizowanej w Bratysławie przez młodych ludzi, którzy jeszcze rok temu byli studentami. Celem tej konferencji było zainspirowanie uczestników do tworzenia własnych firm, które będą zlokalizowane na Słowacji i miały globalną skalę działania.

Publikacja: 28.09.2013 09:48

Żeby zainspirować 300 osób zebranych na sali, zaproszono między innymi Erno Rubika, który opowiadał, jak powstała jego słynna kostka, dlaczego okazała się takim sukcesem i ile na tym zarobił.

Był młody Węgier, twórca oprogramowania do prezentacji pod nazwą Prezi.com, które staje się konkurentem dla PowerPointa.

Występowała 18-letnia Brytyjka, która wykorzystując podstawową wiedzę fizyczną, zaprojektowała lodówkę chłodzącą za pomocą parującej brudnej wody, co pozwoli obniżyć temperaturę nawet do 6 stopni. Ta lodówka jest coraz bardziej powszechna w wielu bardzo biednych rejonach Afryki Subsaharyjskiej.

Ciekawe wystąpienie miała „główna opowiadaczka historii", czyli w oryginale „chief storyteller" firmy społeczności Airbnb, w ramach której ludzie wynajmują podróżnikom sofę, pokój, mieszkanie lub dom. Ta społeczność działa już w 34 tys. miast w 192 krajach, a zaczęło się od wynajmu materaca w mieszkaniu jednego z twórców Airbnb w czasie, gdy hotele w San Francisco były obłożone.

Na konferencji poznaliśmy mechanizmy, które pomogły zbudować ten sukces.

Był też Peter Breiner, znany dyrygent i najpopularniejszy twórca muzyki klasycznej w Internecie.

Poznaliśmy również historię sukcesu Spotify.

Ja też miałem swoje półgodzinne wystąpienie, jako jedyny profesor w tym gronie; na podstawie wywiadów przeprowadzonych z jedenastoma właścicielami i prezesami polskich globalnych firm opowiadałem historie sukcesu tych firm.

To było zresztą bardzo przyjemne, ponieważ produkty większości tych firm są świetne znane w Bratysławie – żeby wspomnieć paczkomaty Easypack, autobusy Solaris, soki Kubik czy salony Reserved.

Poza Rubikiem, któremu stuknęła siedemdziesiątka, i Breinerem, byłem trzecim seniorem na scenie, mimo że mam dopiero 46 lat. Pozostali występujący mieli od 18 do około 30 lat.

To pokazuje, że coraz częściej globalne produkty i globalne firmy są tworzone przez bardzo młodych ludzi, którym nikt jeszcze nie powiedział, że się nie da.

Zresztą sama konferencja została bardzo sprawnie i profesjonalnie zorganizowana przez grupę 24-latków, kolegów ze szkoły, przy udziale grupy jeszcze młodszych wolontariuszy. Mimo młodego wieku ściągnęli z całego świata świetnych mówców, ludzi sukcesu.

W Polsce jest wielu wspaniałych młodych ludzi, którzy też mogą stworzyć globalne firmy. Trzeba im tylko zapewnić dobre warunki i wtedy dopiero będzie się działo.

Żeby zainspirować 300 osób zebranych na sali, zaproszono między innymi Erno Rubika, który opowiadał, jak powstała jego słynna kostka, dlaczego okazała się takim sukcesem i ile na tym zarobił.

Był młody Węgier, twórca oprogramowania do prezentacji pod nazwą Prezi.com, które staje się konkurentem dla PowerPointa.

Pozostało 86% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację