Jak wygląda rynek i koncentracja w Polsce? Jak wynika z raportu Komisji Nadzoru Audytowego (KNA) za rok 2012, w Polsce działo ok. 1700 podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Podmioty te w 2012 r. uzyskały łącznie przychody z wykonywania czynności rewizji finansowej w kwocie prawie 690 mln zł. W tej kwocie udział firm z tzw. wielkiej czwórki wynosi 60 proc., a udział dziesięciu największych firm – 72 proc. Wydaje się więc, że nie mamy do czynienia ani z dominacją wielkiej czwórki, ani z koncentracją rynku.
Rynek usług audytowych w Polsce, po 20 latach istnienia, charakteryzuje się cechami właściwymi dla konkurencyjnych i dojrzałych rynków. Występują na nim rozsądne, dalece konkurencyjne ceny usług, a gra rynkowa skutkuje wysoką jakością. Nabywcy usług audytu finansowego należą do najbardziej wyspecjalizowanych oraz wymagających klientów. Są w stanie ocenić jakość dostarczanych usług oraz adekwatność ceny do dostarczanej jakości. Między największymi dostawcami usług audytu finansowego panuje silna konkurencja.
Na polskim rynku działają duże firmy audytorskie, które zainwestowały znaczące środki w rozwój dużych zasobów ludzkich, specjalistycznych kompetencji technicznych i w innowacyjność. Największe firmy audytorskie zabiegają o największych klientów, aby móc zaabsorbować olbrzymie koszty, jakie ponoszą w związku z rekrutacją pracowników, ich szkoleniami, utrzymaniem specjalistycznej wiedzy, a także wysoce zaawansowanymi systemami używanymi do badania, zarządzania ryzykiem i kontrolą jakości. Wydaje się, że najbardziej ostra konkurencja występuje właśnie między nimi.
Istotnym elementem przy podejmowaniu decyzji o zakupie usług jest informacja o cenie. Rynek usług audytorskich jest tym, gdzie większość decyzji o wyborze audytora podejmowana jest na podstawie wyników przeprowadzanych przetargów. Nabywca usług ma więc pełną wiedzę o dostępnych cenach.
Korzystając z danych KNA, można wyciągnąć wniosek, że średnia cena za badanie zmniejszyła się w 2012 r. nawet o 20–30 proc. w porównaniu z 2010 r. Jest to kolejny dowód na działanie silnej konkurencji.
Obecna struktura rynku jest wynikiem działania konkurencji, w ramach której firmy audytorskie są zmuszone podejmować decyzje inwestycyjne na podstawie wymagań klientów dotyczących jakości i wartości usług, a istniejący poziom koncentracji rynku nie wywołuje negatywnych skutków.