Reklama
Rozwiń
Reklama

Jedwabny szlak jednokierunkowy

Łódź nie kryje aspiracji, aby stać się ogniwem łączącym UE z Chinami, swego rodzaju bramą na Nowym Jedwabnym Szlaku. Spośród polskich miast ulokowanych na tym perspektywicznym trakcie handlowym robi najwięcej, aby stał się on rzeczywistością (o czym piszemy w dzisiejszym wydaniu).

Aktualizacja: 14.09.2017 21:29 Publikacja: 14.09.2017 21:04

Jedwabny szlak jednokierunkowy

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Tyle że ambicje jednego regionu nie wystarczą, aby wykorzystać potencjał handlu z Chińczykami, jednocześnie unikając pułapek. Bez strategii współpracy z Państwem Środka opracowanej na szczeblu krajowym, a najlepiej unijnym, Łódź będzie bramą jednokierunkową.

Obecnie polsko-chińskie stosunki gospodarcze są mocno asymetryczne. Co więcej, ta asymetria się powiększa. W ubiegłym roku nasz deficyt w handlu z Chinami wyniósł 22 mld dol., podczas gdy trzy lata wcześniej nieco tylko przekraczał 17 mld. Polskie firmy sprzedały w 2016 r. na chińskim rynku towary warte zaledwie 1,9 mld dol. To oznacza, że pociągi towarowe na linii Łódź–Chengdu właściwie mogłyby kursować tylko w jedną stronę. Teoria ekonomii sugeruje wprawdzie, że taki deficyt handlowy z jednym partnerem nie jest niczym szkodliwym, nawet jeśli w jakiejś mierze jest wynikiem protekcjonizmu strony osiągającej nadwyżkę. Ale w praktyce brak równości partnerów psuje stosunki między nimi, szczególnie jeśli jeden – jak Chiny – jest podejrzewany o mocarstwowe ambicje.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama