W tym ostatnim wypadku, jeżeli właściciel nieruchomości ustanowi służebność odpłatnie, to przedsiębiorca będzie mu płacił za służebność, a właściciel nieruchomości przedsiębiorcy za dostarczone media (np. ciepło, woda, gaz itp.). Według mnie w tej trzeciej sytuacji celowe byłoby wyłączenie możliwości ustanawiania służebności za wynagrodzeniem.
Nie wydaje się logiczne, by właściciel nieruchomości mógł żądać wynagrodzenia za wybudowanie urządzeń na jego życzenie, służących wyłącznie jemu, a jednocześnie podnoszących wartość jego nieruchomości.
Po drugie: Brak przepisów przejściowych, które pozwalałyby przedsiębiorstwom włączać nowo powstałe koszty do taryf. Potrzebna byłaby ustawa podobna do tej z 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej. Niekoniecznie koszty te powinien pokrywać Skarb Państwa.
Potrzebna jest regulacja pozwalająca przedsiębiorstwom na bieżące uwzględnianie nowych kosztów w taryfach.
Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, których cennik jest zatwierdzany przez państwowych regulatorów (np. Urząd Regulacji Energetyki).
Brak takiej regulacji jest tak wielkim błędem ustawodawcy, że można się obawiać, iż uzasadnione będzie żądanie naprawienia szkody na mocy art. 417