Firmowy budynek z książką kontroli

Jeśli przedsiębiorca jest właścicielem obiektu albo np. nim zarządza, musi prowadzić dla niego jeszcze jedną książkę kontroli

Aktualizacja: 14.12.2010 03:28 Publikacja: 14.12.2010 02:00

Firmowy budynek z książką kontroli

Foto: Rzeczpospolita

Trzeba ją prowadzić dla każdego budynku i obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia.

W praktyce oznacza to, że taki dokument muszą mieć prawie wszystkie obiekty zajmowane pod działalność gospodarczą.

Obowiązkowi temu podlegają choćby hotele, pensjonaty, sanatoria, restauracje, jadłodajnie, hale produkcyjne czy biura.

Obowiązek prowadzenia książki kontroli obiektu budowlanego nie obejmuje właścicieli i zarządców:

- budynków mieszkalnych jednorodzinnych,

- obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego,

- obiektów wymienionych w art. 29 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A0ECF9E7A72299470741E24662DAA69D?id=183262]prawa budowlanego[/link], czyli takich, które nie wymagają pozwolenia na budowę,

- dróg lub obiektów mostowych, jeżeli prowadzona jest dla nich książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.

Książka służy do regularnego dokumentowania wszystkich czynności i decyzji mających znaczenie dla utrzymania stanu technicznego obiektu.

W przeciwieństwie do firmowej książki kontroli ta dla obiektu ma ściśle określony wzór. Ustala go [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0482932DB763695C889D393FF09A0B77?id=169968]rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie książki obiektu budowlanego (DzU z 2003 r. nr 120, poz. 1134)[/link].

Powinna ona mieć format A4 i być wykonana w sposób trwały, zapewniający przydatność do użytkowania w całym okresie użytkowania obiektu (można zakładać, że przynajmniej przez 50, a nawet przez 100 lat). Jej strony mają być ponumerowane i zabezpieczone w sposób chroniący przed ich usunięciem lub wymianą. Jeżeli cała książka została wypełniona, zakłada się kolejny tom, a na stronie tytułowej wpisuje numer tomu i datę założenia.

Do książki obiektu budowlanego dołącza się protokoły z kontroli, oceny i ekspertyzy dotyczące jego stanu technicznego, także świadectwo charakterystyki energetycznej.

Nie można zapomnieć o dodaniu dokumentacji budowy i powykonawczej, a także innych dokumentów i decyzji dotyczących obiektu, instrukcji obsługi i eksploatacji: obiektu oraz instalacji i urządzeń z nim związanych.

Mają się tam również znaleźć opracowania projektowe i dokumenty techniczne robót budowlanych wykonywanych w toku użytkowania obiektu.

Wpisów powinno się dokonywać w dniu zaistnienia danej okoliczności.

[ramka][b]Co się podaje w książce obiektu budowlanego[/b]

- podstawowe dane identyfikujące, czyli rodzaj obiektu i jego adres,

- właściciela, zarządcę – nazwę lub imię i nazwisko,

- protokół odbioru obiektu – numer i datę sporządzenia,

- pozwolenie na użytkowanie – nazwę organu, który je wydał, numer i datę wydania,

- zmiany właściciela lub zarządcy – numer i datę protokołu przejęcia obiektu,

- wpis o zamknięciu książki, datę jej założenia,

- dane ogólne o obiekcie wraz z wykazami dokumentacji, w tym dokumentacji technicznej przekazanej właścicielowi (zarządcy) przy zakładaniu książki,

- plan sytuacyjny obiektu, z granicami nieruchomości, określający usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci, w szczególności gazu, energii elektrycznej i ciepła,

- protokoły kontroli i badań określonych w prawie budowlanym,

- dokumentację przeprowadzonych remontów i przebudów obiektu. [/ramka]

Nieruchomości
Polacy chcą kupować nieruchomości nie tylko w Hiszpanii
Nieruchomości
Nieruchomości handlowe w Polsce pod zieloną presją
Nieruchomości
Na jakie mieszkania stać Polaków
Nieruchomości
Indeks nastrojów deweloperów. Rynek mieszkań próbuje odzyskać równowagę
Nieruchomości
Więcej elastycznych biur w Łodzi i Krakowie