Tomasz Kurek, radca prawny, partner kierujący Departamentem Nieruchomości i Budownictwa w kancelarii CMS Cameron McKenna
Rz: Kiedy możemy się spodziewać wejścia w życie podatku katastralnego?
Tomasz Kurek: O potrzebie wprowadzenia podatku katastralnego dyskutuje się w Polsce od dawna, jak do tej pory bezskutecznie. Podstawą sprawnego wprowadzenia podatku katastralnego musi być uporządkowanie danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków oraz księgach wieczystych, a także wprowadzenie powszechnego systemu okresowej wyceny nieruchomości.
Ponieważ z założenia podatek katastralny miałby stanowić dochód budżetów gmin, wobec tego wydatki na wyceny nieruchomości musiałyby być finansowane z budżetów gmin, co mogłoby stanowić dużą barierę, zwłaszcza w okresie początkowym, zanim wyższe podatki katastralne zaczęłyby wpływać do kas gmin.
Mimo obowiązywania przepisów o katastrze zawartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z 2005 roku o powszechnej taksacji nieruchomości wciąż brakuje ustawy o podatku katastralnym. Strategia podatkowa Ministerstwa Finansów już w 2004 roku zapowiadała wprowadzenie kompleksowej ewidencji nieruchomości (katastru) i określała rok 2010 jako pierwszy możliwy termin zastosowania podatku katastralnego. Nie udało się tego planu zrealizować, a brak projektu ustawy oraz stan zaawansowania prac nad budową katastru i powszechną taksacją nieruchomości nie wróżą szybkiego zakończenia tego procesu.
Czym różni się system opodatkowania nieruchomości od ich wartości – kataster – od systemu podatkowego obowiązującego dziś?