Wyrys i wypis z ewidencji gruntów dostaniemy przez Internet

Wyrys i wypis z ewidencji gruntów, potrzebne do projektu budowlanego, będzie można otrzymać elektronicznie.

Aktualizacja: 27.02.2013 08:10 Publikacja: 27.02.2013 07:32

Wyrys i wypis z ewidencji gruntów dostaniemy przez Internet

Foto: www.sxc.hu

Do uzyskania danych z ewidencji gruntów i budynków ma wystarczyć  skorzystanie z platformy ePUAP i pobranie za jej pomocą formularza wniosku. Następnie trzeba go będzie  wypełnić  i opatrzyć podpisem elektronicznym, także potwierdzonym  profilem zaufanym ePUAP.  Jego  uzyskanie nie będzie pociągało za sobą żadnych kosztów. Wystarczy założyć konto na platformie ePUAP, a następnie złożyć  wniosek o potwierdzenie profilu do naczelnika urzędu skarbowego, wojewody lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo konsula.

Niezbędne będzie także uiszczenie opłaty (także w formie elektronicznej).

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zakończyło konsultacje do nowelizacji rozporządzenia  z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

– Dokumenty udostępniane drogą elektroniczną uzyskają  moc dokumentów urzędowych, a na pozyskanych w ten sposób mapach będzie można projektować – tłumaczy Witold Radzio, główny specjalista  Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK).

Porządki w ewidencji

Projekt rozporządzenia przewiduje, że  do weryfikacji zgodności danych ewidencyjnych ze stanem faktycznym urzędnicy zaczną wykorzystywać m.in. ortofotomapę. Pozwoli to na uporządkowanie informacji. W ewidencji dana działka może dziś figurować jako niezabudowana, a w rzeczywistości od kilkunastu lat stoi na niej budynek.

–  Prawo geodezyjne i kartograficzne zobowiązuje właścicieli do zawiadamiania o zmianach w sposobie zagospodarowania ich nieruchomości i doręczania na żądanie starosty odpowiedniej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, ale nie zawsze to robią. Starosta  może wprawdzie wystąpić do sądu o ukaranie takiego właściciela, ale to długa droga.

Starostowie dzięki nowej ewidencji łatwiej uzyskają informacje o białych plamach.

We wszystkich powiatach i gminach ewidencja ma być prowadzona  tak samo. Projekt ujednolica np. schemat zapisu danych tej ewidencji wydawanych w postaci elektronicznej. Dzięki temu  projektant, który uzyska dane z kilku ewidencji, będzie miał mniejszy problem z przygotowaniem projektu budowlanego.

W ewidencji będzie musiało się ponadto znaleźć więcej informacji  o budynkach. Chodzi o przebudowę, datę oddania do użytku budynków mieszkalnych, a także o podanie liczby mieszkań. W ewidencji  mają się znaleźć też w dane o rozebranych budynkach.

Sprawny przepływ

Gotowe jest już rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach (ZSIN). Zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw i wchodzi w życie 9 marca.  Chodzi o zapewnienie obywatelom, przedsiębiorcom i administracji publicznej pełnej, aktualnej i wiarygodnej informacji o nieruchomościach oraz sprawnego przepływu danych między ewidencją gruntów i budynków a systemem ksiąg wieczystych. Obecnie zdarza się, że informacje o tych samych nieruchomościach zawarte w różnych rejestrach publicznych są ze sobą sprzeczne. ZSIN będzie się opierał na centralnym repozytorium. Będą w nim przechowywane kopie zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez 378 ośrodków działających przy starostwach. System ma być uruchomiony do końca 2013 r.

Za i przeciw

– Już teraz widać wyraźną poprawę usług – ocenia Marek Poddany, deweloper. – Niemniej jednak wciąż urzędy wolą pocztę tradycyjną od elektronicznej i wniosku o wyrys i wypis nie  można przesłać online.  Nawet tam, gdzie ewidencja jest już zmodernizowana,  ciągle dane wpisywane są ręcznie, co niestety potrafi czasami  trwać dość długo. Niestety zdarza się także, że system się zawiesza. Jeśli już jednak działa, to wypis dostaje się od ręki – przyznaje.

Podobnego zdania jest Grzegorz Buczek, architekt.

– Każda cyfryzacja cieszy, ponieważ znacznie ułatwia nam pracę – mówi.

etap legislacyjny: po konsultacjach społecznych

Do uzyskania danych z ewidencji gruntów i budynków ma wystarczyć  skorzystanie z platformy ePUAP i pobranie za jej pomocą formularza wniosku. Następnie trzeba go będzie  wypełnić  i opatrzyć podpisem elektronicznym, także potwierdzonym  profilem zaufanym ePUAP.  Jego  uzyskanie nie będzie pociągało za sobą żadnych kosztów. Wystarczy założyć konto na platformie ePUAP, a następnie złożyć  wniosek o potwierdzenie profilu do naczelnika urzędu skarbowego, wojewody lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo konsula.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne