Do uzyskania danych z ewidencji gruntów i budynków ma wystarczyć skorzystanie z platformy ePUAP i pobranie za jej pomocą formularza wniosku. Następnie trzeba go będzie wypełnić i opatrzyć podpisem elektronicznym, także potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Jego uzyskanie nie będzie pociągało za sobą żadnych kosztów. Wystarczy założyć konto na platformie ePUAP, a następnie złożyć wniosek o potwierdzenie profilu do naczelnika urzędu skarbowego, wojewody lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo konsula.
Niezbędne będzie także uiszczenie opłaty (także w formie elektronicznej).
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zakończyło konsultacje do nowelizacji rozporządzenia z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
– Dokumenty udostępniane drogą elektroniczną uzyskają moc dokumentów urzędowych, a na pozyskanych w ten sposób mapach będzie można projektować – tłumaczy Witold Radzio, główny specjalista Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK).
Porządki w ewidencji
Projekt rozporządzenia przewiduje, że do weryfikacji zgodności danych ewidencyjnych ze stanem faktycznym urzędnicy zaczną wykorzystywać m.in. ortofotomapę. Pozwoli to na uporządkowanie informacji. W ewidencji dana działka może dziś figurować jako niezabudowana, a w rzeczywistości od kilkunastu lat stoi na niej budynek.