Na fakturach za materiały budowlane czytelnik, który urządzał mieszkanie w stanie surowym, ma dwa adresy: jeden ze starego miejsca zamieszkania, a drugi – z lokalu, w którym zamieszkał. Czy urząd skarbowy może to kwestionować?
W opisanej sytuacji, w momencie wystawienia faktury VAT podatnik miał miejsce zamieszkania pod poprzednim adresem, zatem dane na fakturze są prawidłowe. Konsekwentnie, w ramach postępów w wykańczaniu nabytego lokalu i przeprowadzki, adres zamieszkania uległ zmianie i od tego momentu na otrzymywanych fakturach należało podawać aktualny adres zamieszkania, tzn. adres nabytego lokalu.
W związku z powyższym organ nie powinien kwestionować zwrotu w zakresie faktur z poprzednim i obecnym adresem zamieszkania, ponieważ w chwili ich wystawienia wskazany adres odpowiadał rzeczywistości.
Czytelniczka remontowała mieszkanie ponad trzy lata temu. Do tej pory nie pozbierała wszystkich faktur i nie odliczyła VAT. Ile czasu ma na dokonanie odliczenia i jak długo może odliczać zwrot?
Mając na uwadze obecnie obowiązujące regulacje, czytelniczka powinna złożyć wniosek do końca roku kalendarzowego. W sytuacji, kiedy nie wszystkie faktury zostały zebrane, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podatniczka wystąpiła o zwrot w stosunku do kosztów z faktur, które dotychczas zebrała, jeszcze w 2013 r., a w zakresie pozostałych – po 1 stycznia 2014 r.
Jak długo czeka się na zwrot z urzędu skarbowego?
Kwota zwrotu podlega wypłaceniu w terminie:
- 25 dni od dnia doręczenia decyzji – o ile urząd zadecyduje o konieczności wydania decyzji. Urząd skarbowy wydaje decyzję w ciągu czterech miesięcy od dnia złożenia wniosku o zwrot;
- 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku – w przypadkach standardowych, gdy nie trzeba wydawać decyzji.
Czy mając w planach zakupy materiałów wykończeniowych do domu, którego budowa się kończy – ale ulga też wygasa wraz z końcem roku – można zamówić towar na zapas, zanim zostanie zużyty, wbudowany? Czy decydująca jest tu data na fakturze?
W takim przypadku decydujące znaczenie ma data wystawienia faktury. Zwrot może dotyczyć wyłącznie zakupów materiałów budowlanych udokumentowanych fakturami wystawionymi do końca 2013 r. Z powyższego wynika, że możliwe jest zrobienie zapasów materiałów również w przypadku, gdy budowa czy remont mają ruszyć w 2014 r.
Czytelnik pyta: „Czy można odliczyć VAT za farby do ścian oraz fugi, płytki ceramiczne, sprzęt do kuchni, czyli płytę indukcyjną, piekarnik elektryczny, okap, zmywarkę? Bo zlew do kuchni oraz wannę, toaletę i umywalkę w łazience można rozliczyć jako urządzenia sanitarne? A co z gładziami i listwami przypodłogowymi?".
Z wykazu towarów, w stosunków do których można wnioskować o zwrot części kosztów VAT, wynika, iż nie można wnioskować o zwrot w przypadku m.in. farb, baterii umywalkowych, okapu, zmywarki, piekarników gazowych czy kuchenek elektrycznych.
Jednocześnie urząd zwróci część kosztów od zakupu: płytek ceramicznych, żyrandoli (z wyłączeniem żarówek), listew podłogowych, gładzi, urządzeń sanitarnych (np. zlewu, toalety czy wanny), fug czy klejów.
Warto wiedzieć, że w ramach procedury rozpatrywania wniosku podatnika organy podatkowe zwracają największą uwagę na numer PKWiU na przedstawionych kopiach faktur VAT.
Jednocześnie, co do zasady, faktura VAT nie musi zawierać numeru PKWiU towaru. Tym samym urzędy skarbowe nie mogą podnosić, że prawo do ulgi występuje jedynie w przypadku faktur oznaczonych grupowaniem klasyfikacji PKWiU.
CV
Marcin Brzezin
- doradca podatkowy w Crido Taxand, specjalizujący się w zakresie podatku VAT oraz akcyzy.
Co możesz odliczyć i w jakich terminach?
- Materiały i usługi budowlane, za zakup których można odliczyć część VAT, zostały szczegółowo określone w obwieszczeniu ministra infrastruktury z 3 września 2010 r. w sprawie obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. wykazu materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury Nr 11 poz. 35).
- Terminy dotyczące składanych wniosków od 2014 r. będą wyglądały następująco, w przypadku wydatków poniesionych w poszczególnych latach:
- od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. – nie później niż do 31 grudnia 2014 r.; ? od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – nie później niż do 31 grudnia 2015 r.; ? od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – nie później niż do 31 grudnia 2016 r.; ? od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – nie później niż do 31 grudnia 2017 r.; ? od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – nie później niż do 31 grudnia 2018 r.
—źródło: Crido Taxand