Inicjatywa jest odpowiedzią na pojawiające się od dawna postulaty ucywilizowania reklamy zewnętrznej, szczególnie w centrach miast. Związana jest także z ograniczeniem praw właścicieli – tych, którzy się nie godzą na to, aby ich okna były zasłaniane. Rozporządzenie nowelizujące wejdzie w życie 19 grudnia 2009 r.
[srodtytul]Jakie ograniczenia [/srodtytul]
Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=333808]rozporządzeniem ministra infrastruktury z 27 listopada 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (DzU nr 205, poz. 1584)[/link] budynek mieszkalny wielorodzinny powinien być użytkowany w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań.
W odniesieniu do reklam zewnętrznych sprecyzowano, że na budynku mieszkalnym wielorodzinnym mogą być instalowane urządzenia i nośniki reklamowe oraz inne urządzenia niezwiązane z użytkowaniem budynku lub mieszkania, jeżeli nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania. Ograniczenia te nie obowiązują w okresie wykonywania robót budowlanych związanych z remontem elewacji budynku. Ponadto, reklamy zainstalowane przed wejściem w życie rozporządzenia mogą pozostać jeszcze przez półtora roku.
Nowa regulacja jest efektem debaty publicznej, w której podnoszono, że na niespotykaną w innych państwach skalę rozprzestrzeniła się w Polsce agresywna reklama zewnętrzna. Jej symbolem stały się wielkie płachty zasłaniające budynki w najbardziej reprezentacyjnych częściach miast. Doszło nawet do pierwszego – jeszcze niezakończonego – procesu o naruszenie dóbr osobistych mieszkanki jednego z budynków w Warszawie, która skarżyła się na reklamę pozbawiającą ją dostępu do światła dziennego.