Wspólnota na osiedlu domów

Mam wątpliwości co do sformułowania: „Wspólnota nie powstanie na osiedlu domków jednorodzinnych”. Proszę o wyjaśnienie, jakie przepisy regulują obszar zarządzania/administrowania osiedlami domków jednorodzinnych?

Aktualizacja: 21.01.2008 09:09 Publikacja: 21.01.2008 00:09

Przeczytałem, że przepisy regulujące zasady działania wspólnot mieszkaniowych dotyczą jedynie bloków mieszkalnych, a nie osiedli domków. A mają one przecież również nieruchomości wspólne (drogi, instalacje wodno-kanalizacyjne, sieć oświetleniową itp.), którymi tak jak budynkiem trzeba zarządzać.Andrzej Z. (nazwisko do wiadomości redakcji)

Jakub Grzegorzek, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

– Pojęcie „wspólnota mieszkaniowa” występujące w ustawie z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (DzU 1994 nr 85, poz. 388 z późn. zm.) oznacza na ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości (budynku). Ustawa dotyczy ustanawiania odrębnej własności lokali, praw i obowiązków właścicieli lokali oraz zarządu nieruchomością wspólną. Lokalem natomiast ustawa nazywa „wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb”. Te oraz inne zapisy ustawy nie pozostawiają wątpliwości, że nie znajduje ona zastosowania w przypadku osiedli domów jednorodzinnych. Przytoczone przez czytelnika sformułowanie „Wspólnota nie powstanie na osiedlu domków jednorodzinnych” jest więc jak najbardziej słuszne.

Jednak jak zauważa czytelnik, w przypadku osiedli domów jednorodzinnych występują pewne elementy wspólne, takie jak drogi, chodniki, oświetlenie itp. Skoro zatem nie ma regulacji ustawowej odnoszącej się wprost do domów jednorodzinnych, to poszukując zasad zarządzania częściami wspólnymi osiedla, trzeba odwołać się do przepisów ogólnych regulujących problematykę współwłasności.

W pierwszej kolejności sięgnąć należy do art. 195 i nast. kodeksu cywilnego, gdzie znaleźć można zapisy dotyczące zarządzania rzeczami wspólnymi. Przepisy art. 199 – 203 k.c. określają podstawowy model zarządu, który opiera się na założeniu, że każdy ze współwłaścicieli zobowiązany jest do udziału w zarządzie rzeczą wspólną, natomiast do czynności zwykłego zarządu potrzebna jest zgoda większości współwłaścicieli.

Regulacja ustawowa w tym zakresie jest jednak stosunkowo uboga, dlatego sprawowanie zarządu na podstawie samych zapisów kodeksu cywilnego może być uciążliwe i prowadzić do konfliktów między współwłaścicielami.Korzystniejszym rozwiązaniem dla współwłaścicieli jest zawarcie przez nich wszystkich umowy określającej zasady zarządzania mieniem wspólnym właścicieli domów jednorodzinnych.

Umowa taka może w zasadzie dowolnie kształtować sposób zarządu, można na przykład powołać spośród właścicieli domów zarząd osiedla, który zarządzać będzie mieniem wspólnym w imieniu wszystkich właścicieli, określając przy tym czynności, dla których wymagane będzie uzyskanie zgody większości albo wszystkich współwłaścicieli.

Innym wyjściem jest powierzenie zarządu podmiotowi zewnętrznemu specjalizującemu się w świadczeniu tego typu usług. Istotne, że sposób zarządu mieniem wspólnym może zostać ujawniony w księdze wieczystej, wskutek czego w razie sprzedaży jednego z domów i udziału w części wspólnej nowy właściciel związany będzie zasadami zarządu określonymi w umowie współwłaścicieli.

Zupełnie inaczej będą się kształtować prawa i obowiązki właścicieli domów jednorodzinnych, jeżeli deweloper nie przeniesie na nabywców domów udziałów w drogach i innych elementach infrastruktury, lecz umożliwi korzystanie z infrastruktury na podstawie umowy lub przez ustanowienie służebności. Wówczas właścicielem części osiedla przeznaczonej do wspólnego użytku pozostanie deweloper i on będzie decydować o sposobie zarządu tą częścią osiedla.

W takiej sytuacji relacje między deweloperem a właścicielami domów – w szczególności odnośnie do sposobu korzystania z tego terenu oraz ponoszenia ewentualnych opłat z tego tytułu – określać powinny umowy między deweloperem a właścicielami domów.

Przeczytałem, że przepisy regulujące zasady działania wspólnot mieszkaniowych dotyczą jedynie bloków mieszkalnych, a nie osiedli domków. A mają one przecież również nieruchomości wspólne (drogi, instalacje wodno-kanalizacyjne, sieć oświetleniową itp.), którymi tak jak budynkiem trzeba zarządzać.Andrzej Z. (nazwisko do wiadomości redakcji)

Jakub Grzegorzek, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Pozostało 91% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"