Usługi telekomunikacyjne: ułatwienia dla niepełnosprawnych

10 października zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

Publikacja: 09.10.2014 16:19

Usługi telekomunikacyjne: ułatwienia dla niepełnosprawnych

Foto: www.sxc.hu

Nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 243) nakłada na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych powinność zapewnienia, w miarę możliwości technicznych, abonentom będącym osobami niepełnosprawnymi dostępu do świadczonych usług równoważnego dostępowi do usług telefonicznych z jakiego korzysta większość konsumentów.

Dotychczas obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych spoczywał tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej.

Nowe przepisy zapewniają, że w jednostce obsługującej kentów danego dostawcy usług osoby niepełnosprawne będą przyjmowane na specjalnie wyposażonych stanowiskach.

Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić osobom z niepełnosprawnościami łatwy i zrozumiały przekaz informacji w zakresie ogólnych warunków umowy, jej wzoru, cennika usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia usług. Dokumenty sporządzone mają być na papierze przy użyciu dużej czcionki oraz w postaci elektronicznej w formacie tekstowym na stronie internetowej.

Abonent niepełnosprawny na każdorazowe żądanie otrzyma informację dotyczącą oferowanych przez dostawcę usług lub udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w formie papierowej lub elektronicznej, na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej. W przypadku osoby niewidomej lub słabowidzącej takie informacje powinny być sporządzane na papierze w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania ich pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.

Rozporządzenie gwarantuje, że w ofercie dostawców znajda się modele telefonów i inne urządzenia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedsiębiorca będzie też zobowiązany do zapewnienia pomocy w odpowiednim skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej tej grupie osób.

Również aparaty publiczne dostawcy usług mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dodatkowo, w ciągu 24 miesięcy od publikacji rozporządzenia, strony internetowe dostawców usług telefonicznych mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zgodnie ze standardem Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0.

Ułatwianie osobom niepełnosprawnym korzystania z usług telefonicznych (poprzez zmiany legislacyjne i współpracę z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i organizacjami reprezentującymi interesy osób niepełnosprawnych) realizują postanowienia Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz przyjętej w trakcie Światowej Konferencji ds. Rozwoju Telekomunikacji Rezolucji 58 dotyczącej dostępności technologii informacyjno-komunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Zachęca ona państwa członkowskie do wdrażania odpowiedniej legislacji krajowej, ułatwiającej korzystanie przez osoby niepełnosprawne z ICT.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem