Podstawowym dokumentem potwierdzającym wykonywanie pracy marynarza, jak też innej pracy w szczególnych warunkach i uprawniającej do wcześniejszej emerytury jest świadectwo pracy w szczególnych warunkach. Pracodawca zobowiązany jest podać podstawę prawną – wskazać rodzaj wykonywanej pracy zgodny z wykazami A i B stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (DzU nr 8, poz. 43 z późn. zm.) oraz konkretne stanowisko, które powinno być wykazane w zarządzeniu resortowym.
Dokument taki pracownik powinien uzyskać w dniu, w którym rozwiązuje stosunek pracy. Jeśli pracodawca już nie istnieje, należy znaleźć archiwum, do którego przekazał dokumentację osobową. Z archiwum należy uzyskać kopie dokumentów potwierdzających zatrudnienie w szczególnych warunkach stale i w pełnym wymiarze czasu pracy przez dany okres.
Ważne! Art. 184 ustawy mówi, że marynarze, rybacy morscy i inni pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach, którzy wymagany okres do emerytury (co najmniej 20 lat dla kobiet i co najmniej 25 lat dla mężczyzn) oraz wymagany dla danego stanowiska (branży) okres pracy w szczególnych warunkach osiągnęli nie później niż do 31 grudnia 1998 r., będą mogli przejść na wcześniejszą emeryturę w wieku określonym przez dotychczasowe przepisy.
Marynarze i rybacy morscy, zatrudnieni przy pracach uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, mają prawo do przejścia na emeryturę we wcześniejszym wieku. Rodzaje takich prac i warunki dotyczące koniecznego stażu i wieku zawiera ww. rozporządzenie.
W zależności od tego, do którego wykazu, A czy B, zaliczone są dane stanowiska pracy, odpowiadają im zróżnicowane prawa emerytalne. Szczegółowe wykazy stanowisk zawarte są w zarządzeniach resortowych wydawanych przez ministrów i inne organy administracji rządowej.