[srodtytul]Rodzaje stanowisk[/srodtytul]
W przypadku zatrudnionych w szczególnych warunkach obniżony wiek emerytalny, w którym mogą wystąpić do ZUS o przyznanie świadczenia, zależy od rodzaju wykonywanej przed laty pracy. Niektóre osoby mogą przejść na nią nawet po ukończeniu 40 lat (kobiety) i 45 lat (mężczyźni).
Wykazy takich prac znajdują się w załącznikach do [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=71673]rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub charakterze (DzU z 1983 r. nr 8, poz. 43 ze zm.)[/link]. Zawierają one ponad 350 różnych zawodów uprawniających do przejścia na emeryturę w wieku niższym o pięć, dziesięć, a nawet 15 lat od podstawowego wieku emerytalnego.
Jeśli pracownik wykonywał prace w szczególnych warunkach wymienionych w wykazie A w załączniku do rozporządzenia, może przejść na emeryturę w obniżonym wieku, jeśli spełni warunki:
– kobieta: skończyła 55 lat i udowodni co najmniej 20 lat ogólnego stażu pracy (okresów składkowych i nieskładkowych), a w nim co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy (wypracowanych przed 1999 r.),
– mężczyzna: skończył 60 lat i udowodni 25 lat ogólnego stażu pracy, a w nim co najmniej 15 lat w szczególnych warunkach pracy wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu (wypracowanych przed 1999 r.).
[srodtytul]Kierownicy mają problemy[/srodtytul]
Wiele osób, które rozpoczynały pracę w szczególnych warunkach, z biegiem kariery zawodowej awansowało. Ciągle jednak mogą starać się o wcześniejsze emerytury, gdyż pomiędzy rodzajami prac w załączniku A do rozporządzenia z 1983 r., w poz. 24 działu XIV zatytułowanego „Prace różne”, wymieniono kontrolę międzyoperacyjną, kontrolę jakości produkcji i usług oraz dozór inżynieryjno-techniczny na oddziałach i wydziałach, w których jako podstawowe wykonywane są prace wymienione w wykazie. Problem w tym, że wraz z awansem takie osoby w większym stopniu zajmowały się nadzorowaniem prac innych zatrudnionych, a także papierkową robotą związaną z ich planowaniem. Dlatego też ZUS często odmawia im prawa do emerytury w obniżonym wieku, gdyż uważa, że nie spełniają wtedy jednego z podstawowych warunków zawartych w przepisach. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze musi być bowiem wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku. Sąd Najwyższy kilkakrotnie już potwierdził, że w niektórych przypadkach taka praktyka ZUS jest niezgodna z prawem.
[b]Ważne!
Co mówi Sąd Najwyższy:
- wyrok z 12 września 2006 r. (sygn. I UK 59/06), Waldemar D. jako kierownik w zakładach azbestowych nadzorował pracę z tą bardzo niebezpieczną substancją. Zwykle przebywał na sali produkcyjnej po sześć, siedem godzin dziennie. ZUS odmówił mu jednak prawa do wcześniejszej emerytury. Od wymaganego stażu pracy w szczególnych warunkach odjął mu czas, gdy był kierownikiem. SN uznał, że znaczenie ma bezpośrednie narażenie na działanie czynników szkodliwych, a nie forma zatrudnienia. Uznał czas pracy Waldemara D. jako kierownika za pracę wykonywaną w warunkach niebezpiecznych dla zdrowia, stale i w pełnym wymiarze czasu,
- w wyroku z 4 października 2007 r. (sygn. I UK 111/07) SN uznał, że objęcie nadzorem lub kontrolą zwykłych prac przez osobę, która zasadniczo nadzoruje prace w szczególnych warunkach, nie wyklucza zakwalifikowania takiego nadzoru lub kontroli jako pracy w szczególnych warunkach,
- w wyroku z 30 stycznia 2008 r. (sygn. I UK 195/07) SN uznał, że osoba sprawująca dozór inżynieryjny nie musi stale przebywać na stanowiskach, gdzie jest wykonywana praca w szczególnych warunkach. Ponoszenie odpowiedzialności za wykonywanie takiej pracy, w której każdy błąd techniczny może narazić na niebezpieczeństwo pracowników i inne osoby, musi być związane z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji i zostać uznane za wykonywanie pracy w warunkach szczególnych. Wobec tego nie ma żadnego znaczenia, ile czasu ta osoba poświęcała na bezpośredni nadzór nad pracownikami, a ile na inne czynności związane z dozorem.[/b]
[srodtytul]Stary urlop [/srodtytul]
W myśl nowelizacji art. 32 ustawy emerytalnej z 20 kwietnia 2004 r. od 1 lipca 2004 r. ustawodawca zakazał wliczania do stażu pracy w szczególnych warunkach okresów pobierania wynagrodzenia chorobowego i świadczeń wynikających z macierzyństwa, za które pracownik po 14 listopada 1991 r. otrzymał wynagrodzenie lub inne świadczenia.
Choć przepis wykluczył zaliczanie tych okresów do stażu pracy w szczególnych warunkach wstecz, [b]Trybunał Konstytucyjny[/b], do którego trafiła skarga rzecznika praw obywatelskich,[b] w wyroku z 10 lipca 2008 r. (sygn. K 33/06)[/b] uznał to za dopuszczalne.
Jeżeli więc takie okresy przypadają po 14 listopada 1991 r., nie są wliczane przez ZUS do stażu pracy w szczególnych warunkach lub charakterze, ale jedynie do ogólnego stażu pracy. Trzeba tu przypomnieć orzecznictwo Sądu Najwyższego, trudno jednak powiedzieć czy takie osoby mogą walczyć przed sądem o zaliczenie tych okresów do tego stażu sprzed nowelizacji ustawy 1 lipca 2004 r. [b]Sąd Najwyższy w wyroku z 5 maja 2005 r. (sygn. II UK 219/04)[/b] przyjął, że do okresu pracy w szczególnym charakterze, o którym mowa w art. 88 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela, należy wliczać okresy niezdolności do pracy z powodu choroby i macierzyństwa oraz okresy urlopu udzielanego dla poratowania zdrowia sprzed 1 lipca 2004 r. Po tej dacie wraz ze zmianą przepisów nie jest to już możliwe.
Do specjalnego stażu pracy nie zalicza się jednak, bez względu na to, w jakim okresie zostały przebyte, okresu urlopu wychowawczego, służby wojskowej, urlopu bezpłatnego. Zdaniem SN cel urlopu wychowawczego jest inny od urlopu macierzyńskiego, zwolnienia z powodu choroby lub od urlopu dla poratowania zdrowia. Nie zalicza się do okresu pracy w szczególnym charakterze, gdyż nie zapewnia możności dalszego wykonywania pracy. Dotyczy to zresztą nie tylko nauczycieli, ale także innych grup zawodowych objętych uprawnieniem do preferencyjnej emerytury we wcześniejszym wieku z tytułu pracy w szczególnym charakterze lub w szczególnych warunkach [b](niepublikowany wyrok z 6 czerwca 2006 r., sygn. I UK 338/05). [/b]
[srodtytul]Praca w szczególnym charakterze[/srodtytul]
Na podstawie starych przepisów na takie emerytury mogą przejść również zatrudnieni w szczególnym charakterze. Także oni staż pracy uprawniający ich teraz do emerytury w obniżonym wieku musieli wypracować przed 1999 r. Dla każdej z tych grup zawodowych wiek emerytalny różni się i wynosi dla kobiet od 40 do 55 lat, a dla mężczyzn od 45 do 60 lat. W myśl art. 32 ust. 3 i art. 33 ustawy emerytalnej są to pracownicy:
> organów kontroli państwowej,
> administracji celnej,
> wykonujący działalność twórczą lub artystyczną,
> dziennikarze redakcji dzienników, czasopism, radia, telewizji oraz organów prasowych, informacyjnych, publicystycznych albo fotograficznych, objętych układem zbiorowym pracy dziennikarzy,
> nauczyciele, wychowawcy lub inni pracownicy pedagogiczni,
> żołnierze zawodowi, funkcjonariusze policji, UOP, ABW, AW, Straży Granicznej, BOR, Służby Celnej, Służby Więziennej i Państwowej Straży Pożarnej,
> jednostek ochrony przeciwpożarowej.
[srodtytul]Nie można łączyć stażu w różnych zawodach[/srodtytul]
Osoby starające się o emeryturę w obniżonym wieku muszą także pamiętać o tym, że nie mogą sumować stażu pracy w szczególnych warunkach ze stażem pracy w szczególnym charakterze.
[b]Trybunał Konstytucyjny potwierdził tę zasadę w wyroku z 20 maja 2008 r. (sygn. SK 9/07)[/b]. Takie wątpliwości pojawiają się najczęściej w przypadku osób, które zajmowały się np. praktyczną nauką zawodu – dzięki czemu wypracowały staż nauczycielski, czyli w szczególnych warunkach wymieniony w art. 32 ustawy emerytalnej. Później zajęły się wykonywaniem tego zawodu, co dawało im kolejne lata stażu, jednak tym razem pracy w szczególnych warunkach, najczęściej wymienionych w najobszerniejszym wykazie A rozporządzenia z 1983 r.
Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia z 1983 r. sumować można wyłącznie staż w zawodach wymienionych w wykazie A. Doliczyć do niego można także pracę w górnictwie, na kolei, w hutnictwie, w żegludze powietrznej, morskich portach, a także czas służby jako strażak, żołnierz zawodowy oraz policjant.
Okresy pracy jako nauczyciel, celnik, twórca, artysta, dziennikarz czy pracownik Najwyższej Izby Kontroli nie doliczają się do tego stażu.
[srodtytul]Za pracę na kolei...[/srodtytul]
Zatrudnieni przed 1999 r. w PKP mogą skorzystać z uprawnień przewidzianych w art. 184 ustawy emerytalnej, jeśli wypracowali wtedy ogólny staż pracy (20 lub 25 lat w zależności od płci), w tym 15 lat na kolei.
Pracownikami kolejowymi uprawnionymi do wcześniejszej emerytury kolejowej są osoby zatrudnione w:
> jednostkach organizacyjnych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, z wyłączeniem biur projektów kolejowych,
> innych jednostkach (komórkach) organizacyjnych, których pracownicy byli objęci dotychczasowymi przepisami o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin.
Przy ustalaniu prawa do emerytury kolejowej do wymaganego okresu 15 lat przyjmuje się okresy pracy na kolei i pracy równorzędnej z pracą na kolei oraz okresy zaliczane do pracy na kolei.
Za okresy zatrudnienia na kolei uważa się okresy pozostawania w stosunku pracy w kolejowych jednostkach organizacyjnych, w czasie których pracownik pobierał wynagrodzenie lub zasiłki z ubezpieczenia społecznego: chorobowy, macierzyński lub opiekuńczy. Do szczególnego stażu uprawniającego do emerytury kolejowej są także zaliczane okresy wymienione w art. 44 ustawy emerytalnej i jest to np. czas zatrudnienia lub pełnienia funkcji z wyboru w związkach zawodowych w czasie bezpłatnego urlopu udzielonego pracownikowi na ten cel. W myśl art. 45 można do niego doliczyć także okresy służby np. w straży granicznej; służbie więziennej.
[b]Uwaga!
Każdy pełny rok zatrudnienia na kolei na parowym, spalinowym lub elektrycznym pojeździe trakcyjnym, w drużynach konduktorskich oraz na stanowiskach manewrowych lub ustawiaczy liczy się przy ustalaniu preferencyjnego stażu jako 14 miesięcy zatrudnienia.[/b]
[srodtytul]... i pod ziemią[/srodtytul]
Z kolei górnicy, którzy w myśl art. 39 ustawy emerytalnej nie spełniają preferencyjnych dla tej grupy zawodowej warunków do uzyskania emerytury za pracę pod ziemią, mogą skorzystać z możliwości obniżenia podstawowego wieku emerytalnego. Takie uprawnienie mają osoby, które przed 1999 r. przepracowały pod ziemią co najmniej pięć lat lub ten sam okres w warunkach określonych w art. 50c ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy emerytalnej (m.in. na odkrywce w kopalniach siarki i węgla brunatnego przy ręcznym lub zmechanizowanym urabianiu, ładowaniu oraz przewozie nadkładu i złoża).
Skorzystają z takiej możliwości, jeśli spełniają pozostałe warunki przewidziane w art. 184 ustawy emerytalnej, czyli przepracowali przed 1 stycznia 1999 r.: 20 lat – kobiety, i 25 lat – mężczyźni. Obniżenie następuje przez odjęcie od podstawowego wieku emerytalnego sześciu miesięcy za każdy rok takiej pracy. Będzie to więc co najmniej dwa i pół roku (wiek emerytalny wyniesie wówczas 57,5 roku dla kobiet i 62,5 roku dla mężczyzn). Zmniejszenie nie może jednak przekroczyć 15 lat.
[ramka][b]Pamiętaj![/b]
[b]Wykaz A[/b] stanowiący załącznik do rozporządzenia z 1983 r. zawiera następujące rodzaje prac (wybrane):
[b]Dział V. W budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych[/b]
1. Roboty wodnokanalizacyjne oraz budowa rurociągów w głębokich wykopach.
2. Budowa oraz remont chłodni kominowych i kominów przemysłowych.
3. Prace maszynistów ciężkich maszyn budowlanych lub drogowych.
4. Prace zbrojarskie i betoniarskie.
5. Prace przy montażu konstrukcji metalowych na wysokości.
6. Prace malarskie konstrukcji na wysokości.
7. Prace przy wykonywaniu konstrukcji nadbrzeży, falochronów oraz innych budowli hydrotechnicznych w nawodnionych wykopach lub na styku woda – ląd.
[b]Dział VIII. W transporcie[/b]
1. Ciężkie prace załadunkowe i wyładunkowe oraz przeładunek materiałów sypkich, pylistych, toksycznych, żrących lub parzących w transporcie.
2. Prace kierowców samochodów ciężarowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony, specjalizowanych, specjalistycznych (specjalnych), pojazdów członowych i ciągników samochodowych balastowych, autobusów o liczbie miejsc powyżej 15, samochodów uprzywilejowanych w ruchu w rozumieniu przepisów o ruchu na drogach publicznych, trolejbusów i motorniczych tramwajów.
3. Prace kierowców ciągników, kombajnów lub pojazdów gąsienicowych.
4. Prace na statkach morskich w żegludze międzynarodowej i w polskim ratownictwie okrętowym – pracownicy wpisani na listę członków załogi tych statków.
5. Prace na statkach żeglugi śródlądowej (pracownicy zaliczeni do personelu pływającego, z wyjątkiem zatrudnionych sezonowo).
6. Prace na jednostkach pływających w portach morskich i w stoczniach morskich.
7. Prace na torach wodnych i łowiskach morskich.
[b]Dział XII. W służbie zdrowia i opiece społecznej[/b]
1. Prace na oddziałach: intensywnej opieki medycznej, anestezjologii, psychiatrycznych i odwykowych, onkologicznych, leczenia oparzeń oraz ostrych zatruć w bezpośrednim kontakcie z pacjentami.
2. Prace w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych oraz prace lekarzy stomatologów.
3. Prace w prosektoriach i zakładach anatomopatologicznych, histopatologicznych i medycyny sądowej.
4. Prace w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego oraz medycznego ratownictwa górniczego.
5. Prace w domach pomocy społecznej dla nieuleczalnie i przewlekle chorych, umysłowo upośledzonych dorosłych i umysłowo niedorozwiniętych dzieci.
[b]Wykaz B[/b] z rozporządzenia z 1983 r. jest bardziej zróżnicowany (wybrane):
– Dla pracujących przy azbeście,ołowiu, aluminium, rybaków, nurków, GOPR-owców wiek emerytalny wynosi 50 lat (kobieta) i 55 lat (mężczyzna). Staż (wypracowany przed 1999 r.): ogólny odpowiednio 20- lub 25-letni, a w nim dziesięć lat pracy w tych warunkach szczególnych.
– Dla zatrudnionych w morskich portach handlowych wiek emerytalny to 55 lat dla obu płci. Staż(wypracowany przed 1999 r.): ogólny odpowiednio 20- i 25-letni, w tym 15 lat pracy w tych warunkach szczególnych. Dodatkowo jednak wiek emerytalny muszą osiągnąć w czasie wykonywania prac w warunkach szczególnych lub w czasie zatrudnienia, do którego pracownik został skierowany po zwolnieniu z takiej pracy.[/ramka]