Gdzie dobrze nauczyć się jeździć

Jeśli chcesz się nauczyć dobrze jeździć, nie wybieraj najtańszej oferty

Publikacja: 23.10.2010 04:20

Gdzie dobrze nauczyć się jeździć

Foto: Rzeczpospolita

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A7F9CCCAAFA49FC381F9A56D3948083?id=178080]Kodeks drogowy[/link] sporo miejsca poświęca też tym, którzy chcieliby usiąść za kółkiem. Kandydaci na kierowców muszą najpierw spełnić kilka formalnych warunków, a potem zająć się wyborem szkoły nauki jazdy.

Te najlepsze są najskuteczniejsze. Dobra szkoła jazdy wprawdzie sama z siebie nie gwarantuje jeszcze uzyskania prawa jazdy, ale znacznie zwiększa na nie szansę. Warto wiedzieć, czym się kierować przy wyborze szkoły.

Wbrew pozorom sprawa wcale nie jest łatwa. Szkoła musi być dobra i sprawdzona. Ważne, by dokładnie ją sprawdzić. Gdzie i na co zwracać uwagę?

- najważniejsza jest dotychczasowa zdawalność. W tym celu trzeba udać się do starostwa, które dysponuje wynikami egzaminów na prawo jazdy,

- dowiedz się, czy są wykłady (wiele szkół ich nie prowadzi, ograniczając zajęcia do omówienia pytań egzaminacyjnych, a są i takie, które organizują kursy wyjazdowe np. wczasy z prawem jazdy) i kto je prowadzi,

- sprawdź, od którego momentu szkolenia zaczyna się jazda; na jakich samochodach szkoła uczy jeździć i czy masz szansę wyboru instruktora (w tym przypadku także można wybrać najlepszego),

- zapytaj, jak będzie dokumentowane szkolenie,

- dowiedz się czy instruktor, który uczy cię jeździć, będzie uczestniczył w twoim egzaminie,

- spójrz na ceny szkoleń, ale staraj się nie wybierać najtańszej propozycji,

- sprawdź, jak będą rozłożone poszczególne godziny jazd, na początku unikaj podróży dłuższych niż godzina na jazdy dwugodzinne możesz się zgodzić, jeżeli masz poczucie, że fizycznie poradzisz sobie za kółkiem,

- jeżeli mimo daleko posuniętej ostrożności źle wybrałeś ośrodek lub instruktora, zawsze możesz dokonać zmiany.

Teoria to dopiero początek.

[srodtytul]Teoria to dopiero początek[/srodtytul]

Starania o prawo jazdy (szkolenie) są podzielone na dwie części. Teorię – minimum 30 godzin lekcyjnych – i praktykę (zajęcia na placu manewrowym i jazdy) – minimum 30 godzin zegarowych. Pamiętać trzeba, że każdy kandydat ma różne predyspozycje i minimum nie dla wszystkich może oznaczać to samo.

To instruktor zdecyduje, czy po odbyciu minimalnej liczby godzin szkoleniowych możesz przystąpić do egzaminu. Jeśli uzna, że jest to jeszcze zbyt niebezpieczne, będziesz musiał dłużej poćwiczyć jazdę.

Nauka w szkole przewiduje możliwość rozszerzenia kursu i dokupienia dodatkowych lekcji. Wszystko po to, aby kandydat na kierowcę czuł się pewnie i bezpiecznie za kierownicą.

Każdy kursant musi wiedzieć, za co odpowiada w trakcie jazdy po mieście. A zdarzyć się może np. wypadek – bywa, że tragiczny w skutkach.

Pomyślnie skończyłeś szkolenie – szykuj się na egzamin. Składa się on z dwóch części: teoretycznej (test komputerowy lub pisemny) i praktycznej (na placu manewrowym i w ruchu drogowym). Warunkiem przeprowadzenia części praktycznej jest zaliczenie teorii.

Zanim przystąpisz do egzaminu, złóż wniosek o wydanie prawa jazdy z odpowiednimi załącznikami. Ośrodek egzaminowania powinien wyznaczyć termin umożliwiający przeprowadzenie egzaminu w ciągu miesiąca od złożenia wymaganych dokumentów, czyli zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, pomyślnie zdanym egzaminie wewnętrznym i orzeczenia lekarskiego.

[srodtytul]Możesz się pomylić[/srodtytul]

Egzamin teoretyczny będziesz miał wyznaczony na konkretny dzień i godzinę.

Sprawdzian przeprowadzany jest w formie testu (pytania pochodzą z krajowej bazy pytań egzaminacyjnych). W wypadku najpopularniejszej kat. B kandydaci na kierowców muszą odpowiedzieć na 18 pytań. Można popełnić dwa błędy. Na udzielenie wszystkich odpowiedzi kandydaci mają maksymalnie 25 minut.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części teoretycznej. Od zdania teorii nie może upłynąć więcej niż pół roku.

Każde zadanie w trakcie egzaminu praktycznego można na ogół wykonywać dwa razy, np. skręt w lewo czy prawo. Dodatkowo w wypadku parkowania jest możliwa korekta w każdej próbie.

Jazda egzaminacyjna to również zawracanie oraz hamowanie we wskazanym miejscu. W jej trakcie należy przejechać przez różne rodzaje skrzyżowań (równorzędne, oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną oraz takie, na których ruch odbywa się wokół wyspy – popularne ronda).

Ważna jest też umiejętność zachowania się wobec pieszych, zwłaszcza w okolicach przejść. Przystanki autobusowe i tramwajowe, przejazdy przez torowiska to kolejne etapy programu egzaminu. W czasie jazdy będą oceniane manewry omijania, wymijania, wyprzedzania oraz zmiany pasa i kierunku ruchu. Jeżeli będzie możliwość, osoba egzaminowana przejedzie tunelem.

Egzaminator ma prawo sprawdzić umiejętność awaryjnego hamowania. Przez cały czas kontroluje on prędkość, z jaką porusza się kierujący, oraz miejsce pojazdu egzaminacyjnego na drodze i jezdni.

Jeżeli wszystkie zadania egzaminacyjne będą wykonane poprawnie, egzamin praktyczny może się skończyć już po 25 minutach. Jeżeli będą konieczne liczne poprawki lub zaistnieją inne okoliczności, jazda nie będzie krótsza niż 40 minut.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to masz szansę na pozytywny wynik egzaminu. Za kilkanaście dni (góra miesiąc) możesz się zgłosić w odpowiednim urzędzie po odbiór prawa jazdy.

[b]Pamiętaj![/b] W samochodach, w których odbywa się egzamin na prawo jazdy kategorii B, jest zamontowana kamera. Kaseta z nagraniem przebiegu całego egzaminu jest najważniejszym dowodem w razie odwołania się od wyniku egzaminu.

[ramka][b]Ile i za co najczęściej płacą piesi[/b]

- Wchodzenie na jezdnię przed nadjeżdżający pojazd:

- na przejściu dla pieszych – 50 zł,

- w miejscach innych niż przejścia – 100 zł

- wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu – 100 zł

- przebieganie przez jezdnię – 50 zł

- zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię – 50 zł

- chodzenie po torowisku – 50 zł[/ramka]

[ramka][b] Zobacz cały [link=http://www.rp.pl/temat/375203.html]poradnik o mandatach[/link][/b][/ramka]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A7F9CCCAAFA49FC381F9A56D3948083?id=178080]Kodeks drogowy[/link] sporo miejsca poświęca też tym, którzy chcieliby usiąść za kółkiem. Kandydaci na kierowców muszą najpierw spełnić kilka formalnych warunków, a potem zająć się wyborem szkoły nauki jazdy.

Te najlepsze są najskuteczniejsze. Dobra szkoła jazdy wprawdzie sama z siebie nie gwarantuje jeszcze uzyskania prawa jazdy, ale znacznie zwiększa na nie szansę. Warto wiedzieć, czym się kierować przy wyborze szkoły.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara