Mandat na parkingu

Mandat na sklepowym parkingu taki sam jak na szosie publicznej

Publikacja: 23.10.2010 04:25

Od 4 września 2010 r. obowiązuje nowela [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A7F9CCCAAFA49FC381F9A56D3948083?id=178080]kodeksu drogowego [/link](i kilku innych ustaw) wprowadzająca spore zmiany na drogach, i to niemal wszystkich. Za jej sprawą w kodeksie drogowym pojawiła się strefa ruchu. Jest nią obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Dzięki nowym przepisom policja i straż miejska miały przestać być bezradne w walce z kierowcami parkującymi na osiedlach, gdzie się tylko da. A problem jest spory. Parkowanie na trawnikach i zastawianie chodników to obraz z wielu osiedlowych uliczek. Spółdzielnie mieszkaniowe są bezradne wobec kierowców blokujących dojście do klatki schodowej czy przejazd drogą pożarową.

Po zmianach miało być bezpieczniej oraz surowiej dla kierowców, którzy po nich szarżują. Problem jednak w tym, nie wszystko dopięto na ostatni guzik i bardzo często straż miejska odmawia jeszcze ciągle interwencji. Wszystko przez to, że na osiedlach nie ma wyznaczonych stref ruchu. A takich stref nie ma, bo nie ma znaku, który miałby je oznaczyć.

Na tym jednak nie koniec. Nowela dotyczy wielu dziedzin związanych z drogami. Pracodawca, który da kluczyki lub wypuści w trasę nietrzeźwego kierowcę, odpowiada karnie. Jazda może być krótka i nawet po osiedlowym parkingu, a kodeks karny i tak przewiduje za to karę grzywny, ograniczenia wolności, a nawet do dwóch lat więzienia (kara nie dotyczy osób prywatnych).

Odpowiedzialność karną poniesie także każdy, kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości, pod wpływem działania środka odurzającego, prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub ruchu np. rower. Za taki czyn grozi mu grzywna, ograniczenie wolności albo do roku więzienia.

Nie przewidziano też taryfy ulgowej dla zapominalskich kierowców, którzy, nawet podróżując pomiędzy blokami, zapomną włączyć świateł. Zostaną oni ukarani grzywną. Z kolei za tamowanie ruchu lub jego utrudnianie obok grzywny grozi też nagana.

Rozszerzono katalog wykroczeń, za które auto trafi na specjalny parking. Los taki spotka już nie tylko źle zaparkowany samochód pozostawiony w miejscu zabronionym i utrudniającym ruch innym uczestnikom.

Hol na parking czeka też auto nielegalnie zaparkowane na miejscu dla niepełnosprawnych (koperta) czy pod znakiem informującym, że pozostawiony samochód będzie odholowany na koszt właściciela, oraz pojazd, który przekracza dozwolone wymiary (masę całkowitą, nacisk osi). Pojazdy zabrane z drogi trafią na specjalny parking.

Nieodebrane ze strzeżonych przechowalni przez trzy miesiące auta ulegną przepadkowi na rzecz powiatu, a zdecyduje o tym sąd właściwy dla miejsca, z którego usunięto pojazd, na wniosek starosty. Zanim to się stanie, sąd zbada wszelkie przesłanki: czy usunięcie pojazdu było zasadne, czy starannie poszukiwano właściciela auta oraz czy orzeczenie przepadku nie jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, czy np. chodzi o auto, którego właścicielem jest taksówkarz – jedyny żywiciel rodziny.

Za wykonanie orzeczenia sądu odpowiada starosta. Zdarza się także, że mimo starań nie uda się ustalić właściciela odholowanego auta. Dziś takich spraw jest sporo. O ich dalszym losie decyduje naczelnik urzędu skarbowego.

I tak, w 2006 r. naczelnicy wydali 7005 orzeczeń o przepadku na rzecz Skarbu Państwa. Rok później było 7650 takich orzeczeń, a w 2008 r. – 7918.

Transport na specjalny parking jest (a właściwie będzie, bo nowe stawki zaczną obowiązywać dopiero za kilka miesięcy) kosztowny, a kwota zależeć ma od rodzaju pojazdu, tzn. jego gabarytów (najtańszy jest rower, a najdroższy pojazd przewożący materiały niebezpieczne).

[ramka][b]Kary dla kierowców[/b]

Maksymalne kwoty holownika i przechowania pojazdu:

- rower – 100 zł za usunięcie i 15 zł za każdą dobę przechowywania

- motocykl – odpowiednio 200 zł i 22 zł

- samochód osobowy – 440 zł i 33 zł.[/ramka]

[ramka][b]Za co pojazd może być odholowany na specjalny parking[/b]

- Auto zaparkowano w miejscu, w którym utrudniało ruch (nie otwierały się drzwi do klatki lub nie można było dojść do śmietnika),

- pojazd przekraczał dopuszczalne wymiary (przez gabaryty potrafił zablokować całą osiedlową drogę),

- kierowca był pijany (stopień nietrzeźwości – wykroczenie czy przestępstwo – nie miał znaczenia),

- kierowca nie miał przy sobie prawa jazdy,

- stan techniczny auta zagrażał bezpieczeństwu (na przykład pojazd poruszał się bez sprawnych świateł mijania lub innych),

- pojazd utrudniał prowadzenie akcji ratowniczej (dojazd do drogi ewakuacyjnej np. pogotowia ratunkowego był niemożliwy).[/ramka]

[ramka][b]Bezpieczeństwo na drogach[/b]

[b]Główne przyczyny wypadków na polskich drogach w 2008 roku:[/b]

- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 11 840

- nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu – 9533

- nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego – 5350

- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 2283

- wyprzedzanie – 2605

- skręcanie – 1211

- jazda po niewłaściwej stronie drogi – 973

- cofanie – 744

- omijanie – 736

- wymijanie – 623

[i]Źródło: Raport Komendy Głównej Policji[/i][/ramka]

[ramka][b] Zobacz cały [link=http://www.rp.pl/temat/375203.html]poradnik o mandatach[/link][/b][/ramka]

Od 4 września 2010 r. obowiązuje nowela [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A7F9CCCAAFA49FC381F9A56D3948083?id=178080]kodeksu drogowego [/link](i kilku innych ustaw) wprowadzająca spore zmiany na drogach, i to niemal wszystkich. Za jej sprawą w kodeksie drogowym pojawiła się strefa ruchu. Jest nią obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.

Dzięki nowym przepisom policja i straż miejska miały przestać być bezradne w walce z kierowcami parkującymi na osiedlach, gdzie się tylko da. A problem jest spory. Parkowanie na trawnikach i zastawianie chodników to obraz z wielu osiedlowych uliczek. Spółdzielnie mieszkaniowe są bezradne wobec kierowców blokujących dojście do klatki schodowej czy przejazd drogą pożarową.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów