Angażowana ekipa remontowa ma stworzyć określone dzieło. Gdy okaże się, że dzieło to  ma wady, można je reklamować. W takim przypadku najlepiej, jeśli przygotujemy pismo, w którym wskażemy zaistniałe niedociągnięcia i wyznaczymy termin, w którym ekipa remontowa powinna je usunąć. Po bezskutecznym upłynie tego terminu poprawek możemy nie przyjąć. Pamiętajmy też, że ekipa remontowa może odmówić wykonania naprawy. Ale tylko wtedy, gdy wymaga ona nadmiernych kosztów.

Co zatem się dzieje, gdy ekipa nie usunie wad w  terminie albo odmówi naprawy ze względu właśnie na zbyt wysokie koszty? Dalsze uprawnienia zależą od tego, czy wady są istotne czy nieistotne.

Kodeks cywilny (art. 637) mówi, że gdy wad usunąć się nie da albo gdy z okoliczności wynika, że ekipa remontowa nie zdoła ich usunąć w  określonym czasie, możemy od  umowy odstąpić. Prawo takie mamy, gdy wady są istotne. Jeżeli wady nie są istotne, możemy zażądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednich  proporcjach do  uszczerbku. Bonifikata pieniężna będzie się także należała, gdy ekipa remontowa nie usunie wad w terminie przez nas wyznaczonym.

Jak odróżnić wadę istotną od nieistotnej? Nie ma ustalonych jakichś sztywnych reguł. Sytuacje te oceniane są indywidualnie. Trudno zdefiniować istotność wady jednoznacznie. Z pewnością będzie chodziło o takie sytuacje, gdy dzieło nie będzie się w ogóle nadawało do użytku albo użytkowanie go będzie w znacznym stopniu utrudnione. Do określenia tego  pomocna może się okazać opinia rzeczoznawcy.

Uprawnienia z rękojmi za  wady dzieła tracimy, jeśli nie zawiadomimy zaangażowanego przez nas fachowca o  usterkach w ciągu miesiąca od  ich wykrycia.