Reklama

Polsat nie dla Springera

Fiaskiem zakończyły się negocjacje jednej z najważniejszych umów na polskim rynku mediów. Polsat nie sprzeda 25,1 proc. udziałów niemieckiemu wydawnictwu Axel Springer – poinformowały w piątek firmy

Publikacja: 15.12.2007 03:45

Polsat nie dla Springera

Foto: Rzeczpospolita

Półtora miesiąca przed wygaśnięciem wstępnej umowy sprzedaży firmy poinformowały, że postanowiły odstąpić od rozmów, które skomplikowała kwietniowa decyzja Urzędu Ochrony „Konkurencji i Konsumentów. – Po decyzji urzędu właściciel stacji i inwestor rozważali różne zgodne z prawem i akceptowalne przez obie strony ze względów finansowych warianty, żeby znaleźć właściwe rozwiązanie. Kontrahenci żałują, że pomimo starań obu stron nie udało się znaleźć rozwiązania satysfakcjonującego obie strony” – napisał Axel Springer w komunikacie.

W kwietniu UOKiK umorzył postępowanie w sprawie sprzedaży 25,1 proc. udziałów w Polsacie koncernowi Axel Springer. Zdaniem urzędu w wyniku transakcji Springer miałby nieproporcjonalnie duży w porównaniu z wielkością kupionego pakietu wpływ na zarządzanie Polsatem. Spółki mogły wystąpić do urzędu z nowym, rozszerzonym wnioskiem zawierającym zapis o współkontroli nad Polsatem. Nie zrobiły tego jednak, bo Zygmunt Solorz, właściciel stacji, nie chciał się dzielić władzą w firmie.

Po roku negocjacji nieoficjalnie coraz częściej było słychać, że szanse, iż umowa zostanie sfinalizowana, są niewielkie.

– Spodziewałem się takiego obrotu sprawy. Wątpliwe było, czy i po co właściciel Polsatu w ogóle chce sprzedać udziały w stacji. A lepsze wyniki i wzrost wartości Polsatu w ostatnim roku dodatkowo oddalał interesy stron – komentuje Jakub Benke, prezes domu mediowego Starcom. Zaskoczeni nie są też analitycy. – Od jakiegoś czasu powszechnie oczekiwano, że nic z tej umowy nie będzie – mówi Grzegorz Lityński, analityk z KBC Securities.

Kolejnym nieoficjalnym powodem fiaska negocjacji była postawa Solorza, który nie chciał się zgodzić na uzgodnione wcześniej warunki sprzedaży. Springer miał zapłacić za pakiet udziałów 250 mln euro (do 300 mln euro w sytuacji, gdyby przygotowujący się giełdowego debiutu Polsat zyskał na wartości). Dla porównania, rynkowa wartość konkurencyjnej dla Polsatu telewizji TVN wynosi dziś ok. 9 mld zł. Wycena Polsatu w umowie sprzed roku była więc niemal dwukrotnie niższa.

Reklama
Reklama

Analitycy od momentu ogłoszenia szczegółów porozumienia dziwili się, po co Solorzowi inwestor. Nie rozumieją też planów giełdowych. – Polsat ma wysokie przychody i pieniądze na rozwój i rozbudowę oferty kanałów tematycznych. Bardzo poprawił swój wizerunek, w czym zasługa głównie Niny Terentiew. Okazało się, że jedna osoba może znacząco poprawić jego pozycję na rynku – zauważa Grzegorz Lityński.

Wyniki Polsatu są coraz lepsze. Z danych AGB Nielsen Media Research dla widzów powyżej 4. roku życia wynika, że od stycznia do października udział Polsatu w widowni wzrósł z 16,01 proc. przed rokiem do 16,84 proc. W tym samym czasie oglądalność TVN spadła do 16,27 proc. z 16,58 proc. W komunikacie spółka jednak wyraźnie podkreśla, że Polsat nadal wybiera się na parkiet. Solorz pytany przez „Rz” o to, czy w związku z odstąpieniem od umowy wciąż szuka inwestora i czy nadal chce wejść na giełdę, odpowiada: – Nie zmienia to naszych dotychczasowych planów.

Możliwe, że koniec rozmów Springera z Polsatem umożliwi stacji ściślejszą współpracę z Agorą. – Do Agory jest mu zdecydowanie bliżej, ale to tylko spekulacje – mówi Grzegorz Lityński.

Półtora miesiąca przed wygaśnięciem wstępnej umowy sprzedaży firmy poinformowały, że postanowiły odstąpić od rozmów, które skomplikowała kwietniowa decyzja Urzędu Ochrony „Konkurencji i Konsumentów. – Po decyzji urzędu właściciel stacji i inwestor rozważali różne zgodne z prawem i akceptowalne przez obie strony ze względów finansowych warianty, żeby znaleźć właściwe rozwiązanie. Kontrahenci żałują, że pomimo starań obu stron nie udało się znaleźć rozwiązania satysfakcjonującego obie strony” – napisał Axel Springer w komunikacie.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama