Wydawcy celują w klasę średnią

działający w Polsce wydawcy szukają nowych źródeł przychodów. Jednym ze sposobów ich pozyskiwania jest wydawanie nowych tytułów dla klasy średniej

Aktualizacja: 04.06.2008 03:35 Publikacja: 04.06.2008 02:35

Wydawcy celują w klasę średnią

Foto: Rzeczpospolita

– Sytuacja gospodarcza w Polsce wygląda nieźle. Dlatego powstają nowe tytuły, głównie dla rozwijającej się klasy średniej. To konsekwencja tego, że różnice między nami a innymi krajami w zachodniej Europie się zacierają – podkreśla Tomasz Tęcza, media planner z domu mediowego SPC House of Media. Jego zdaniem mimo rosnącej konkurencji Internetu nie ma obaw o kondycję sektora prasowego w najbliższych latach.

Nie oznacza to jednak, że branża nie ma problemów. Największymi są gadżetomania i wojna cenowa, które zachwiały już rentownością niejednego wydawcy. W dodatku wpływy z reklam prasowym rosną co roku wolniej niż wartość całego rynku reklamowego. W ubiegłym roku w Polsce przychody reklamowe prasy wynosiły według Starlinka 1,6 mld zł i były o 4,9 proc. wyższe niż rok wcześniej. Same magazyny zarobiły na reklamach 864,7 mln zł. – Ta tendencja w ciągu najbliższych kilku lat się nie zmieni. Udział reklamy prasowej i magazynowej w całym rynku reklamy będzie spadał, ale jej wartość będzie rosła w tempie kilku procent rocznie – ocenia Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający Starlinka.

Nic dziwnego, że firmy wydawnicze starają się wychodzić poza rynek prasowy. I tak w ubiegłym roku Bauer kupił RMF FM i portal Interia.pl, a Agora serwis ogłoszeniowy Trader i inwestuje w swoje media interaktywne. – Spółki szukają nowych rozwiązań, bo ten, kto się nie rozwija, na rozwijającym się rynku po prostu się cofa – mówi Tomasz Tęcza.

Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, wartość całego rynku prasowego w Polsce szacuje na nieco poniżej 10 mld zł. – Wycena ta od kilku lat się nie zmienia – mówi. Na wartość rynku składają się wpływy z reklam prasowych i szacunkowe przychody ze sprzedaży wszystkich tytułów w kraju liczone według tytułów, a nie wyników sprzedaży.

Rynek się nie kurczy, bo chociaż sprzedaż w niektórych segmentach prasy (np. tygodników społeczno-politycznych) spada, wciąż pojawiają się nowe tytuły – takie jak magazyny specjalistyczne. W październiku ubiegłego roku Agora wystartowała z zakupowym „Smartem”, a Edipresse Polska z dwutygodnikiem o gwiazdach „Party”. Potem Burda Media Polska w lutym zainwestowała w polską edycję „Top Gear”, a miesiąc później – w „InStyle”. W kwietniu Agora otworzyła shoppingową „Galerię”.

Branża czeka na kolejne debiuty, zwłaszcza w bardzo ubogim jeszcze w kraju segmencie pism fashion, czyli tytułów powiązanych z modą. – Segment pism luksusowych i fashion rozwinie się w Polsce, co będzie odzwierciedleniem zachodzących zmian na rynku dóbr luksusowych i zmieniających się upodobań społeczeństwa, np. rosnącego popytu na marki projektanckie – zapewnia Magdalena Malicka, prezes G+J Polska.

Tym tropem chcą podążać m.in. Bauer i Marquard. Pierwsza z tych firm przymierza się do polskiej edycji „In Touch”, a Marquard przygotowuje „Harper’s Bazaar”. – Tytuł nie pojawi się jeszcze w tym roku, ale może np. w rocznicę startu „InStyle” – zapowiada Tomasz Zięba, prezes Marquarda. – Wtedy z największych tego typu pism nie będziemy mieli w Polsce już tylko „Vogue”, ale „Harper’s Bazaar” i „InStyle” są w stanie przeżyć bez reklam kreacji Diora, Chanel czy Paco Rabanne, które u nas są prawie nieobecne, a „Vogue” nie może pozwolić sobie na to, żeby jego głównym reklamodawcą był H&M — dodaje.

Plotki o pojawieniu się w Polsce „Vogue” rozgorzały na nowo po niedawnej decyzji zarządu G+J, który na początku czerwca poinformował, że była wieloletnia naczelna „Elle” Marzena Wilkanowicz-Devoud zaczyna tam prace nad nowym projektem.

To niejedyne zmiany, które zachodzą na polskim rynku prasy kolorowej. – Będziemy podążać ścieżką wyznaczoną przez wydawców z krajów Europy Zachodniej, Azji i USA, gdzie postępuje proces fragmentaryzacji prasy i rynek wydawniczy oferuje znacznie większą liczbę wąsko sprofilowanych tytułów – mówi Magdalena Malicka.

Widać też, że wydawcy porządkują działalność. W ubiegłym roku Axel Springer Polska wycofał się z pism kobiecych – odkupił od Marquarda „Przegląd Sportowy”, w zamian oddając kilka magazynów kobiecych (m.in. „Olivię”), niedawno Murator ogłosił, że przejął od G+J „Moje Mieszkanie”. Zdaniem Wiesława Podkańskiego, prezesa IWP, rynek polskiej prasy nie różni się już dziś od otaczających nas rynków europejskich. – Może wygląda nieco inaczej niż amerykański, na którym sprzedaje się znacznie więcej prasy elektronicznej, czyli e-wydań, ale także nasz czytelnik się zmienia i wydawcy poszukują nowych możliwości w mediach elektronicznych, zwłaszcza w Internecie. Te media będą się jednak raczej uzupełniać, niż ze sobą konkurować – mówi prezes Podkański.

– Sytuacja gospodarcza w Polsce wygląda nieźle. Dlatego powstają nowe tytuły, głównie dla rozwijającej się klasy średniej. To konsekwencja tego, że różnice między nami a innymi krajami w zachodniej Europie się zacierają – podkreśla Tomasz Tęcza, media planner z domu mediowego SPC House of Media. Jego zdaniem mimo rosnącej konkurencji Internetu nie ma obaw o kondycję sektora prasowego w najbliższych latach.

Nie oznacza to jednak, że branża nie ma problemów. Największymi są gadżetomania i wojna cenowa, które zachwiały już rentownością niejednego wydawcy. W dodatku wpływy z reklam prasowym rosną co roku wolniej niż wartość całego rynku reklamowego. W ubiegłym roku w Polsce przychody reklamowe prasy wynosiły według Starlinka 1,6 mld zł i były o 4,9 proc. wyższe niż rok wcześniej. Same magazyny zarobiły na reklamach 864,7 mln zł. – Ta tendencja w ciągu najbliższych kilku lat się nie zmieni. Udział reklamy prasowej i magazynowej w całym rynku reklamy będzie spadał, ale jej wartość będzie rosła w tempie kilku procent rocznie – ocenia Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający Starlinka.

Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy